fredag 5 februari 2010

Löparjacka

Jag testar i samarbete med SupplyStation löparkläder. Tidigare har jag recenseratlöpartights, löpartröja I och löpartröja II (klicka för att komma till de recensionerna). Senaste veckorna har jag testat en Bagheera Springhill Jacket; också den frånSupplyStation.


Beskrivning: Springhill är en lätt löparjacka för vår/sommar/höst. Två fickor på framsidan och en ficka bak för gel, handskar eller andra förnödenheter. Avtagbara ärmar, hel dragkedja fram. Full ventilation i armhålorna. Finns i färgerna blå, svart och grön för herrar och ljusblå, svart och röd för damer.

Foto: Privat. Såhär ser jackan ut på

Beskrivningen säger att det är en vår/sommar/höst jacka, men jag har använt den nu under de senaste veckorna, och tycker att jackan fungerar hur bra som helst även vintertid. Jag skulle jämföra Bagheera jackan med en Dobsom dräkt jag hade för ett antal år sedan, och som var i flitig användning.

Foto: Privat. Och såhär ser den ut när man tar av ärmarna

Funktion
: Jackans material är väldigt mjukt, men fungerar ändå vatten- och vind-avstötande. Det är den första jacka som jag haft som varit så pass mjuk, vilket gör den väldigt smidig; den är lätt att röra sig i, inget som stramar åt, och den är också smidig längs kroppen när man springer trots att den är lite luftigare än de flesta av mina övriga löparjackor. Jackan har alltså avtaga ärmar, vilket gör att man kan använda den även som väst när det blir varmare. Under armarna är det öppet, iom. att det är dragkedjor som gör ärmarna avtagbara. Jag var först rädd att det skulle komma in mycket kall luft genom hålen, men det verkar vara en smart konstruktion, som andas bra, men inte gör att man blir kall trots att det är flera minusgrader. Jackan har bra fickor; något som alltid uppskattas av mig som transportlöper, och ofta behöver ha med ett och annat i fickorna. Dock - eftersom jackan är lite lösare, är fickorna inte helt tighta längs kroppen, så det man har i fickorna kan hoppa lite. Jackan är tillräckligt lång så att den täcker halva rumpan, och man inte behöver vara orolig att få mellanskarv. Fram på jackan finns Bagheera-loggan som reflex - Varför lägger inte alla tillverkare in sådana detaljer?


Design: Jackans design känns fräsh och ny. Det jag gillar mest är dragkedjan som känns väldigt tuff då den är sned; alltså den är på vänster sida uppe vid halsen och det gör att den känns lite annorlunda än en vanlig löparjacka; inte bara "another" löparjacka. Dessutom är jackan fin färg - det är väldigt länge sedan jag haft en röd jacka.

Jag tycker att man får väldigt mycket jacka för pengarna här. Ett mycket funktionellt plagg, som jag tror att jag kommer att använda året runt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar