lördag 20 februari 2010

Råsta-Bangare

Såhär ser en sådan ut; efter närmare 2 timmar löpning i snöyra och -14. Häcken är sedan 30 min. ute förfrusen, men den är ju ändå bara i vägen. Näsan är vindpiskad, men den är ju ändå bara snorig. Tummarna domnade, men vem har sagt att man måste ha fungerande tummar. Pekfinger funkar väl lika så bra.


Foto. Privat. Snusförnuftig men med dåligt samvete... inte för att jag hoppade över ett lång-långpass, utan för att jag bangade arrangemanget.

Det var alltså meningen att jag skulle åka till Råsta idag, och springa runt Råsta sjön tillsammans med ett 40-tal andra. Jag hade laddat, käkat en extra portion till middag igår, gjort mackor att ta med och tagit fram termosen som skulle fyllas med varm choklad. Kläderna var framplockade, bara att kliva i. När jag vaknade, kikade ut såg jag att det inte var något skämt med snöstormen som var på väg, och termometern visade -14. Jag funderade av och an, hit och dit, men mitt snusförnuft tog över. Att springa några timmar i snöyran kanske inte är hela världen, men att först avverka de timmarna, och sen halvfrusen och halvsvettig sätta sig på t-banan/bussen för att transportera sig hem 45 minuter kändes inte rationellt.

Med lite dåligt samvete sms:ade jag Ingmarie som jag skulle göra sällskap med till Råsta, och arrangören Lena, att jag inte skulle dyka upp. Råsta runt är ett evenemang/ träningspass som ordnas nu tredje året, och helt på frivillig basis, utan deltagar avgifter osv. Det känns dumt att banga ett sådant arrangemang som någon, i detta fall Lena, ordnat och fixat, men så fick det bli. Jag hoppas innerligt att de som var modigare får ett bra lopp runt sjön.

Jag gav mig i stället ut på ett kort-långpass hemifrån. Benen var förvånansvärt springiga och hoppiga (kanske för att de förberett sig på att få springa långt), och att det största delen av vägen var minst 15 cm snö var faktiskt inte så farligt. Att det var snölöpning och tidvis stark motvind det var fråga om skvallrade dock pulsen; eller vad sägs om en medelpuls på 160 i 6.20 tempo?

Jag vet inte exakt hur god vän jag är med mitt snusförnuft som sa att jag skulle banga Råsta idag, trots att jag vet hur pass nerkyld jag var efter tvåtimmars passet nu på förmiddagen. Det kanske tar sig. I alla fall kan jag ha ganska mysigt i soffan men den varma chokladen och mackorna som egentligen skulle med till Råsta.

Har ni trotsat snöstormen och kylan idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar