söndag 28 februari 2010

Stockholm springer

Why are they running? Frågade killen som också stannade för att släppa förbi det mötande gänget TSM:are; det var en bassäng med vatten, så vi ställde åt sidan och väntade på att den mötande löpargruppen skulle passera. Jag var på väg att hålla med; tills jag blev avslöjad av någon i gruppen som glatt ropar Hej Sofie, och vinkar. Fast på bar gärning. Det var Kalle som med ett bra klipp i steget sprang förbi tillsammans med ett 30-tal övriga löpare. Jag förklarade för killen att de tränade för Stockholm marathon, och han skakade på huvudet, undrade "why", och drack sin cola. Man blir glad av att möta en sån grupp löpare; trots att jag ju var tvungen att ställa mig åt sidan en stund, men energin som gruppen hade med sig smittade.


Några kilometer senare fick jag rygg på ett annat TSM-gäng med lite lugnare tempo än Kalle & co. Kom ikapp dem; visade sig vara 4.30 gruppen, bytte några ord med några av dem och sprang vidare. Jag vet inte hur många löpare jag mötte idag, men det var väldigt många. Stockholm springer en söndag som denna.

Jag har även fått informationen att Friskis&Svettis i Stockholm gör utomhusaktiviteter; t.ex. joggingpassen kostnadsfria som en del av en satsning att göra Stockholm till världens friskaste stad. Bra initiativ!

Idag fick man äntligen en ganska stor portion asfaltkänning. Det gillar jag som asfaltballerina. Ballerina-benen var dock inte helt och hållet nöjda. Igår var jag på en kort morgonrunda, och fick trippa på isen ordentligt, och redan då kändes det i ljumskarna. Idag fanns de känningarna kvar, och jag försökte springa så avslappnat som möjligt för att skona ljumskarna. Med mera asfalt skall de väl åter vara på banan och jag kan fortsätta bidra till att Stockholm springer.

Har ni också bidragit till att stan springer idag; och hur är det i övriga delar av landet, och i östra grannlandet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar