torsdag 18 februari 2010

Elefant-Burpees

I tisdags slängde Sara ut en utmaning: Alla som käkat en semla skulle göra 100 burpees. Jag tänkte efter en halv sekund, och såg hur mandelmassan förvandlades till benmuskler, och hakade på. (En burpee är alltså upphopp med en slags armhävning emellan).


Ganska snabbt fick jag förflytta mig till köket där golvet av någon orsak är mest stabilt, då tv:n så smått började förflytta sig i vardagsrummet. Jag har spänst ungefär som en elefant, och efter 60 upprepningar kände jag mig nöjd, eller mer eller mindre död. Väldigt effektiva de där rackarna till upphopp.

Jag brukar köra löpskolning med jämna mellanrum, och då göra några hopp-serier. Nu har jag inte gjort några löpskolningsövningar senaste tiden eftersom min spagetti-tå gör fruktansvärt ont när jag liksom hoppar framåt eller gör höga knälyft. Att göra burpees var dock inte några problem för tån.

Det faktum att jag faktiskt hoppar som en elefant trots att jag inte väger speciellt många ton, gör att jag ser ett potential. Jag borde få in en vana att göra upphopp, inte 60 varje gång, men i alla fall sådär en 15 någon gång nu som då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar