måndag 8 februari 2010

Att lyxa till

När det gäller löpningen tycker jag i allmänhet att varje dag ska vara en fest. Det tycker jag iofs. skall hålla för det mesta man sysselsätter med; man ska göra sådant man tycker om. Eftersom denna blogg ju handlar om löpning, ska jag dock försöka hålla mig till den. Löpningen är ett sätt att lyxa till vanliga dagar; för mig oftast ett bra sätt att vakna till och bli alert, och för att varva ner efter arbetsdagens slut. Att ha möjligheten att göra detta, och att ha en kropp som är med på dessa noter - det är lyx.

Men det är ju inte alltid man känner sig som om man springer på röda mattan, fjäderlätt och topp-motiverad. Det inte alltid som det känns som lyx att snöra på sig doijorna i stället för att stanna i soffan, eller istället för att ta bussen till jobbet. Ibland känns det faktiskt som rena straffet. Det är inte alltid som lyxen är lyx.

Då måste man hitta något annat sätt att lyxa till (den så kallade) lyxen. Ibland kan det kanske ge en extra kick eller känsla av lyx om man springer med musik i öronen; kanske en ljudbok, eller med favoritdoijjorna (som egentligen bara brukar användas till snabbfoting-passen). Ibland kan jag tycka att det känns lyxigt om jag tar favoritjackan och de bekvämaste tightsen. Småsaker, och lite larvigt, men det funkar.

En sak som jag verkligen uppskattar vintertid, är att det i omklädningsrummen på mitt jobb finns bastu. Att efter morgonens transportlöpning gå in i bastun några minuter gör ofta att jag känner mig som en kung. Otrolig lyx, som verkligen fungerat som morot många dagar då det känts segare. Sedan kunde kanske lyxen att ha möjligheten att springa med kompisar, partnern eller med löparklubben, eller andra träningsformer också tas upp här, men jag tror att jag kategoriserar det under motivations-fliken.

Just nu känns det som en lyx-måndag när jag fått min dos med löpning, och kan sitta i soffan med en kopp varm choklad.

Vad har ni för tips för att lyxa till träningspasset, eller något runtomkring, för att göra det roligare? En lång dusch efter passet? Intervaller? En kvart på spikmattan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar