lördag 13 februari 2010

Anti-Ostbåge - 2.0

Förra sommaren startade jag en Anti-Ostbågs utmaning. Mer om det kan ni läsa här.


Idén var att satsa lite mer på core-övningar, och alltså stärka bålstabiliteten. Daniel har varit klok nog att fortsätta träna coren, men jag har misskött mig fullständigt. Jag kör alltid en del core-övningar när jag tränar styrka, vilket jag vanligen gör två gånger i veckan), men jag känner att det inte riktigt är tillräckligt.

Nu vill jag komma igång igen, och hoppas på sällskap! Ostbågs-ryggarna ska bort, vi kan inte räkna med att ha motvind de sista kilometrarna vi springer (när man tar hjälp av motvinden för att hålla sig något så när rak i ryggen; då har det gått för långt), och dessutom kan vi förebygga skador och få ett bättre, och snyggare löpsteg.

Foto: Privat. Ner på mattan - hur svårt kan det va?

Några direkta regler finns inte, utan DU lägger själv upp den plan som passar dig.Själv kommer jag att köra enligt samma upplägg som förra gången, dvs. att göra core VARJE dag. Jag har som målsättning att köra ett längre program två gånger i veckan, och de övriga dagarna kan det räcka med 10 sit-ups eller liknande. För bästa träningseffekten är det ju inte bra att träna samma muskler varje dag, men för mig fungerar det inte att ha "2 gånger i veckan" upplägget. Då kommer jag mig inte för. I stället tänker jag göra några set per dag och med målsättningen att göra en lite mer avancerad genomgång två gånger i veckan.


Min tanke med utmaningen är att få in en positiv vana. Många av oss sitter mycket, och ja, man börjar se ut som en ostbåge. Likadant som det ibland kan kännas som om att klä på sig träningskläder och komma sig ut är det mest krävande elementet av ett träningspass, är just det att komma sig ner på golvet, det mest utmanande när man ska göra core-övningar. Tar man bara fram en matta och slänger sig ner, går sen övningarna nästan av sig självt.

Nu kör vi igång kampen mot ostbågarna igen. Är DU med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar