torsdag 4 februari 2010

Innovativ träning

För några veckor sedan skrev jag på min gamla blogg ett inlägg som handlade om intressanta specialsaker man tränar inom olika sporter, och som känns verkligt nödvändiga för en själv, men för andra kan te sig något märkliga. Jag fick några intressanta kommentarer, som jag tar upp under texten nedan. Jag klipper in det ursprungliga inlägget även här, eftersom jag tror att jag fått några nya läsare, som förmodligen har en del intressanta tränings-specialare att dela med sig:


"Jag började fundera över småsaker som är speciella för olika typer av idrotter, eller saker som man kanske inte kommer att tänka på att är bra att träna. Svårt att förklara; jag ger några exempel:

När jag tränade orientering, fick vi som tips att ta med en tidning, typ Kalle Anka när vi drog ut på en vanlig löprunda. När man orienterar är det viktigt att man kan läsa kartan och springa på samma gång, och just att öva sig på att läsa, samtidigt som man sprang var ju bra både för att inte snubbla då man läste kartan, men också för att öva hjärnan att koncentrera sig på kartläsningen samtidigt. Jag tror jag testade detta vid ett par tillfällen. Problemet var bara att jag inte tyckte att Kalle Anka var speciellt intressant, och på den tiden var jag också lite mera brydd om vad de som såg mig tyckte och tänkte. Men, mycket smart idé.

Ett annat exempel: Som ultralöpare bör man kunna äta samtidigt som man springer (eller går). Dessutom behöver man veta hur kroppen och magen reagerar på olika typer av energitillförsel, och åtminstone jag vet att jag behöver fylla på med energi på annat sätt än i flytande form när jag springer ultra, annars får jag ont i magen av att den är tom och inte har något att jobba med. Förra våren testade jag min kropp för detta på träning (skrev om det i ett inlägg då). Jag testade alltså hur kroppen reagerade på födointaget, samtidigt som jag övade mig att äta i farten; sprang in på pressbyrån, joggade med en macka till kassan, betalade, och stack vidare. Vid ett annat tillfälle; tror det var innan någon mara, testade jag cola som sportdryck. Jag stannade vid korvgubben vid Tanto, och frågade om jag fick köpa den burk som stod framme som var ljummen (tror inte att jag hade så stor konkurrens om den burken). En sak lärde jag mig av det - colan ska vara avslagen, annars är det nästan störtomöjligt att dricka.

En annan sak (inte då träningsgrej direkt, men) som vi som typ 17 åringar tyckte var jätte kul, var när en kompis kille som var cyklist rakade benen. Det känns inte sådär väldigt anmärkningsvärt idag, men då tyckte vi att det var ganska excentriskt.

Orienteringsgrejen känns på något sätt mer intelligent än ultragrejen, men ni kan inte ana hur roligt jag hade när jag testade att äta springandes på långpasset. Kanske nästa steg blir att läsa typ senaste numret av Runners, samtidigt som jag tar en burgare under långpasset (tur i alla fall att det inte är vattenlöpning jag tänkt mig).

Kommer ni på andra, lite roliga saker som man tränar på i olika sporter? Helt självklara saker att öva på när man håller på med den grenen själv, men kanske skrattretande för övriga."


När jag publicerade detta inlägg fick jag bl.a. följande information och idéer från läsare:


Andrej menade att man inom boxing och spjutkastning använde sig av samma muskler, och kunde ta hjälp av varann. Detta höll jumper inte med om; däremot kunde han tänka sig att testa den idén som Keron tipsade om: Att springa med ett flarn chips i varje hand när man löptränade för att hållas avslappnad i överkroppen.

Anneli var in på spåret att ha lite små-fula knep för att träna mindre roliga saker, medanPetra ville sova samtidigt som hon tränade, något som jag vet att Rune Larsson har någon bra metod för, och som Zebban testat på ett ultralopp. Rosenblom nämnde Karate-kid´s disciplinerande träning med flugfångande och staketmålning, och det måste faktiskt vara i det märkligaste segmentet av saker att träna.

Har ni andra ytterligheter att bidra med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar