tisdag 29 september 2009

Transportlöpning 4 (4)

Det här är sista delen i min mini serie om transportlöpning. Del 1, del 2 och del 3, har innehållit en del tips och förslag hur man kan gå tillväga för att få transportlöpningen att fungera, hur man kan planera osv. Sista delen innehåller främst lite ytterligare propaganda varför jag är så förtjust i transportlöpningen.

Bilden är eventuellt arrangerad.

Jag har fördelen att ha en man som tycker om att springa, och som efter ganska mycket övertalning om transportlöpningens fördelar totalt fallit för systemet, vilket gör att jag ungefär 30% av gångerna har sällskap av honom. Vi jobbar en bra bit från varandra, men ändå åt samma håll, och ganska liknande tider, vilket gör att vi kan springa tillsammans ca. 75% av transportsträckan. Det är betydligt trevligare att springa tillsammans än att åka t-bana tillsammans.

En politiker som jag ser upp till (som är triathlet, och har gjort ett antal Iron Man) sade att han för varje timme han tränar, får två timmar tillbaka i form av effektivitet och energi. Jag är benägen att hålla med. Ser man dessutom det så att man inte använder någon tid på löpningen (eftersom det ju är transport till jobbet), kan det inte vara annat än en home run. Jag tror att jag jobbar betydligt effektivare när jag fått springa på morgonen, och jag har betydligt mer energi när jag kommer hem när jag sprungit, fått rensat huvudet, än när jag åker t.ex. t-bana. Då kan jag vara helt kaputt när jag kommer hem, och skulle verkligen ha svårt för att ta mig ut på ett träningspass.

Enligt min beräkning sparar jag minst en timme + 15 min. varje dag på transportlöpningen. Räknar jag att jag transportlöper 200 dagar per år, blir det 250 timmar. 250 timmar som jag annars skulle ha tillbringat på en fullsmockad t-bana, har jag konverterat till ren kvalitetstid. Your choice!

Viktigt kan ändå vara att inte se transportlöpningen som ett tvång; samma som gäller med övrig träning. Regnar det på morgonen kanske det är ok att ta bilen; det kan vara betydligt mer njutbart att träna på eftermiddagen när vädret är bättre. Och känner man sig sliten får man ta sig till jobbet på annat sätt. Inte mer med det.

Om du har möjlighet att testa transportlöpning t.ex. en dag i veckan - gör det! Jag ser fram emot att läsa kommentarer av er som testat, och även av er som av en eller annan orsak inte får transportlöpningen att gå ihop.

Lycka till!

14 kommentarer:

  1. Det här med transportlöpning låter ju förbannat ambitiöst och underbart och befriande och alla möjliga positiva ord.

    Men... Jag har fått för mig att du springer till och från jobbet varje dag. Och så en extra massa mil på helgen. Hur ser du på återhämtning?

    SvaraRadera
  2. rosenblom - Bra fråga - och det framgår faktiskt inte från mina inlägg. Jag får ganska ofta in en slags "naturlig" löpfri dag (eller flera) under veckorna eftersom jag reser en del i jobbet. Att bara tuffa på dag ut och dag in fungerar ju inte. Och jag lägger gärna in en dag då jag cyklar/ tar buss till jobbet för att få in ett långpass på helgen.

    SvaraRadera
  3. Testat! Tummen upp! Tyvärr jobbar jag just nu hemifrån så det blir dåligt med commutande...

    SvaraRadera
  4. Gjorde mej av med transportlöparoskulden idag och det var fantastiskt! Givande på alla vis: roligt, man få energi och en bra start på dagen, frisk luft, tidssparande, enkelt och miljövänligt, för att nämna några saker! Tack igen för dina inlägg och en inspirerande blogg! :)

    SvaraRadera
  5. Det här med transportlöpning låter så förbannat bra. Tyvärr har jag 6 mil tur och retur plus att jag lär få springa på natten med mina skifttider. :(
    Det är väldigt inspirerande att läsa om iaf. Du är en sann förebild!

    Har funderat på att skaffa en riktigt bra cykel med en stor lampa istället. :)

    SvaraRadera
  6. Alex Stubb sade det så väl & visst har han helt rätt ;)

    SvaraRadera
  7. det här har varit en riktigt bra serie! ska definitivt testa transportlöpning, men när jag har lite mer än 3km till jobbet, jag hatar de första fyra kilometrarna, det är först efter dom jag kommer igång!

    SvaraRadera
  8. Du predikar för en redan frälst. Fast jag kör ju bara Snorkar. Vilket du välsignat.
    Tack för energin, tipsen och motivationen!!
    Respekt till dig Snorkfröken.

    SvaraRadera
  9. Jag har testat, körde transportlöpning från jobbet igår. Det var helt fantastiskt, Stockholm är sååå vackert i skymningen. Att få uppleva det istället för en full T-bana med risk för "grisen" är ju hel enkelt galet bra!!!

    Tack för all inspiration!!!

    SvaraRadera
  10. mialena - Ja i ditt fall känns det ju kanske lite onödigt att run commuta.

    Daniel - Med skiftesarbete och lång väg blir det ju verkligen lite svårt.

    Liza - Yes, har läst om din morgontur!

    Ana - Precis... men jag ville vara lite politiskt oberoende i min blog, så jag skrev inte vem det var :)

    Anna - Välkommen hit, och kul att du tyckt serien varit givande. Du får kanske ta någon omväg till jobbet, så blir det kanske trevligare.

    Andrej - Tack! Kör hårt med SNorkarna!

    Carina - Svinbra! :)

    SvaraRadera
  11. Jag testade i fredags och älskade det! Precis som du skriver kände jag mig piggare och fick mer gjort på förmiddagen på jobbet. På hemvägen 8 timmar senare kände jag mig trött efter en hel arbetsvecka och det gick inte så fort. Det kändes t.o.m. motigt en stund. Men väl hemma och duschad hade jag igen betydligt mycket mer energi att spendera på Lillkillen och hustrun. Jag är såld på det och ska verkligen försöka få till en eller två transportlöpningar i veckan under hösten/vintern. Det är i alla fall målet. Och som en sista grej så TACK för "skolan"! Utan den hade jag nog väntat en stund till med att prova på det!

    SvaraRadera
  12. marathonjohan - du verkar se precis samma mönster som mig; det att man har sån energi när man kommer hem är ju helt ovärderbart!

    SvaraRadera
  13. Mycket inspirerande inlägg om transportlöpning som jag läst med stort intresse. Är redo att testa mitt första transportlöp till jobbet nästa vecka! Tack för bra tips! :)

    SvaraRadera
  14. Inspirerande inlägg! Blir sugen på att testa! Speciellt nu efter en vinter med inställda tåg och annat kollektivtrafikstrul...
    Men en fråga. Hur hittar men bästa vägen? Är det att leta själv från kartor, eller finns det någon sökmotor som kan visa gångvägar och inte bara bilvägar? Hittade iaf alternativet "undivk motorväg" på Eniro, vilket ju gav lite mer användbar rutt - där man slapp E4 ;) Men, hade gärna sluppit att dela väg med motortarfik så mycket som möjligt :/

    SvaraRadera