lördag 19 september 2009

Sugande långpass

Senaste tiden har mina långpass varit något av en tur på räkmackor. Långpassen har varit både långa, och riktigt njutbara. Idag var det förstås ett långpass på agendan; hur spenderar man bättre en lördag förmiddag? Jag skulle få sällskap av Trollet, och jag hade mumlat något om ett pass på 30 km. Ett pass som jag tyckte inte var nåt speciellt, utan nåt man fixar sådär med lillfingret, njuter och har det soft. Jomentjena.

Vi drog iväg, höll jämt tempo, fick upp värmen ordentligt, och avverkade första 5 smidigt. Redan vid 10 började jag känna mig lite tung, men det kunde ju inte stämma att det skulle fortsätta kännas tungt. Eller? Vid 12 km anade jag att känslan inte skulle ge med sig, och vid 15 vad jag kaputt. Ja, nästan i alla fall. Hur förklarar man detta när man tänkt att man skulle fixa 30 km lätt som en plätt? Soppatorsk kunde det inte vara, för jag hade frukosten uppe i halsen mest hela vägen, och vätska i vätskebältet. Trollet började också känna sig stum i benen, men jag tror att det berodde lika mycket på mitt klagande som på att han blev trött. Vi kom överens om att springa tills vi nått 21 km, och sen promenera sista 5 kilometrarna hem i det vackra vädret. Oj, så skönt det var när man fick börja gå. Det var på nåt sätt som om psyket inte riktigt hade långpass-lust idag, och fysiken, tja, kanske lite trött, vilket inte är så konstigt med närmare 10 mil i benen under denna vecka, och 50 km i lördags.

Myspromenad och glass på hemvägen piffade till hela känslan av passet. Och det kan ju vara nyttigt att uppleva dessa sugande, sega pass ibland, så att man njuter ännu mera av räk-macke passen! 21 km löpning + 5 km promenad får väl ändå plats i klassen långpass. Check.

12 kommentarer:

  1. Nog inte så konstigt att det känns lite segt efter din grymma prestation förra helgen... Och det blev ju ändå ett riktigt långpass ändå! (Själv pratar jag om långpass när det blir >15km)
    Ha en strålande lördag!

    SvaraRadera
  2. Haha. Nä 21km var ju inget vidare efter nyss avverkad 15 mil... ;-)

    Själv noterar jag långpass vid passerade 13km.

    Men de är dryga de där passen som är förvånansvärt tunga, när det blir tungt trots att man inte räknat med det. Jag gick ut i morse för en lugnare runda på 11km. Det var säkert årets tyngsta pass.

    SvaraRadera
  3. Skönt att ni fann er nog att göra nåt helt annat av det hela - soft lördagspromenad med glass är ju inte heller fel, även om det inte var tanken! :)

    SvaraRadera
  4. Känns bra att höra att även du kan ha sega dagar! Även om jag har lite svårt för att kalla 21 km som en dålig prestation:=)

    SvaraRadera
  5. Det är helt OK att emellanåt ändra tänkta planer under pågående träningspass. Varför plåga sig när det ändå i framtiden knappast gör någon skillnad om du just idag sprang 21 eller 30 km. Men låt det inte bli någon vana ha ha ha:-) Det måste vara nått i luften? Jag var oxå helt slut och orkeslös fast jag höll ett makligt tempo på mina 2 varv på Ågestas
    6 km slinga(5,84). Hur F-N ska det gå på Lidingöloppet?
    /Kalle.

    SvaraRadera
  6. Räkmackepass i all ära men tänk så trist om alla var såna! Och hade det varit lätt som en plätt hade du ju missat den där glassen, det vore ju inte bra ;)

    SvaraRadera
  7. Miss Agda - Ja det är kanske inte så konstigt att det var lite segt, men när man förväntat sig nåt annat blir man liksom lite förvånad.

    rosenblom - Var det månne nåt i luften idag? Eller typ sirap på alla vägar?

    Mikaela - Glass-tricket fungerar alltid på mig... det verkar maken veta vid dethär laget :)

    Petra - 21 k kanske i sig inte var dåligt, det var mer känslan. Inget flyt liksom.

    Kalle - Definitivt något i luften! Är det något skogsspår i Ågesta? Maken föreslog faktiskt att vi skulle springa till Ågesta o tillbaka, men sen blev det en annan väg.

    mialena - Helt rätt. Man måste ha svackorna också. Och glass... det måste man också ha.

    SvaraRadera
  8. Som sagt, du har just avverkat vad jag skulle kalla ett glass(igt) pass. Ska också köra ett imorgon, glasstopp på Djursholm.
    Tycker du har presterat helt enormt den här veckan, all respekt!!!

    SvaraRadera
  9. Carina - Tack. Och hoppas att du får ett piggare pass idag; och med god glass!

    SvaraRadera
  10. Ibland suger det, så är det bara. Det häftiga med kroppen är att det känns så tydligt, åt båda hållen.

    SvaraRadera
  11. Fredrika - Ja den är intressant denhär grejen man bor i. Och ibland måste man ju ha dedär sugande passen.

    SvaraRadera
  12. Helt ok pass det där! Och när jag kom till raden där du nämde glassen så kunde jag inte hålla tårarna borta... Mmm

    SvaraRadera