fredag 25 september 2009

Dethär håller inte

Jag känner mig som en ungefär som en sengångare som festat tre senaste dygnen. Runt hjärnan finns det några cm bommull, i benen känns det som sengångaren skulle ha gått omkring i högklackat de festliga tre dygnen, och kroppen ungefär likadant. Hjärnan med den sega bommullen i sig har ändå ett otroligt sug. Sug efter att få springa. Sengångar-kroppen tillsammans med bommullshjärnan har ändå accepterat en viktig sak. Det är inte riktigt läge för att tävla. Startbeviset för morgondagens Lidingölopp finns i tryggt förvar hemma, och det kommer även att konverteras till ett startnummer. Men där slutar det som har med tävling att göra.

Jag har inte varit "over there" för att shoppa och reka marathonbanor. Nej, jag har tokjobbat, suttit i diverse möten från morgon till kväll, varit representativ, kommit till hotellet vid 9 på kvällen lokal tid, sovit 3-4 timmar tills kroppen trott att det varit morgon, stigit upp och suttit och jobbat tills nästa mötesomgång. Slitigt, ja, men också otroligt roligt och givande, och helt och hållet själv valt. Löparutrustningen var inte ens med, av den orsaken att jag var medveten om att det skulle vara ett späckat program från den tidpunkt jag åkte iväg, tills det att jag satte mig på flyget hem igen, och ville inte känna mig tvingad att på det få in lite löpning (som isåfall skulle ha skett på hotellets gym - inte säkert att ge sig ut på gatorna tidigt på morgonen.)

Rädda det som räddas kan - laddar psyket med crunch...

Hur som helst inte bästa uppladdningen (om man bortser från energi-intags laddningen; den fungerar ganska bra när man inte sover så många timmar, och hinner käka både frukost och lunch innan det liksom är dags för riktiga frukosten). Varken kroppen eller knoppen är riktigt med, och jag är ganska säker på att jag gör mig själv en björntjänst genom att inte tävla. Sömnbristen och diverse långflygningar gör att immunförsvaret antagligen är ganska utslaget, och det vore antagligen ganska dumt att anstränga sig till max. Vad jag skulle kunna prestera om jag gjorde en max-ansträngning med de förutsättningar jag har nu vågar jag inte spekulera i, men jag är ganska säker på att det är under den nivån som jag skulle känna mig nöjd med.

Min plan är alltså att åka till Lidingö för ett långpass. Jag kommer inte att bry mig det minsta om tiden, kommer knappast att skriva något om den här. Jag tänkte helt enkelt ta ett långpass, heja på dom som tävlar, njuta av hösten (alternativt springa omkring som zombie).

19 kommentarer:

  1. Låter som det kan bli en ganska skön dag. Verkligen få tid att njuta av loppet.

    Oavsett tävling eller ej så, Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Långpass med catering är ju inte fel det heller - tävla kan man ju göra nån annan gång :)

    Jag ska hålla utkik efter dig men jag lär ju knappt vara i mål när du startar, jag sticker ju iväg 10.30 redan.

    SvaraRadera
  3. Här är en till som ska "ta det lugnt" på loppet imorgon. Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Njut av hösten i morgon! Och skriv gärna om det...

    SvaraRadera
  5. I know the feeling... "Jetlegs-känslan". Inte skoj alls men den går ju tack och lov över snabbt. Var försiktig nu så du inte blir sjuk, för DET kan ta en halv evighet att bli kvitt!

    SvaraRadera
  6. Du gör helt rätt, du har ju all tid på dig att springa allt du vill och lite till! hör absolut av mig om sthlm. hälsningar från fredagssoffan i leksand.

    SvaraRadera
  7. Det låter som en ganska klok och skön plan. Min plan var ungefär likadan inför sthlm halvmaran, men det blev rätt så tokigt efteråt då presterar-jaget började protestera...... Men jag hoppas att du kan ta det som ett härligt långpass! Have fun och lycka till :)

    SvaraRadera
  8. Lycka till imorgon! Jag tar det också som en "vanlig" löpträning även om det gäller 15km för mig. Gonatt!

    SvaraRadera
  9. Fast du kommer säkert springa på en helt godkänd tid änd, det känner jag på mig. Men som du säger; njut i första hand!

    Lycka till och hojta om du ser mig! (Jag själv är alltid halvblind :) )

    SvaraRadera
  10. Även om du har inställningen att ta det lugnt så tror jag att du kommer att ryckas med av den sköna stämningen, den vackra naturen och det fina vädret.
    Följ din plan att inte gå för fullt men med din grundkapacitet över längre sträckor och den vila du fått av det ofrivilliga träningsuppehållet så kommer du bli förvånad över hur lätt det kommer att flyta på. Din lätthet i kroppen kommer att vara en stor fördel i alla uppförsbackar där du kommer att knäcka många trötta löpare.
    Med 100% säkerhet kommer du att sätta ett personligt rekord. Jag gissar att du får tiden
    3:13:18
    LYCKA TILL!!!
    /Kalle.

    SvaraRadera
  11. wow, sug efter att få springa,.. jag är imponerad! =)

    SvaraRadera
  12. Ta det hur lugnt du vill men skriv gärna om ditt äventyr i alla fall :) Kan konstatera från min Lidingöpromenad igår att det inte är ojobbigt att ta det lugnt heller :)

    SvaraRadera
  13. Tobias - Hoppas på det - och tack!

    mialena - Ja, jag måste kolla på hemsidan vad som står på menyn :) .

    Daniel - Värsta mys-joggarna - lycka till du med!

    BoelMaria - Jo visst ska jag skriva om loppet; det var tiden jag tänkte strunta i att skriva.

    Ingmarie - Precis så jag försöker tänka också. Ingen förkylning tack!

    Jonna - Ja, visst; ingen brådska här... inte mycket i alla fall.

    Miss Agda - Vi får se hur tävlingsinstinkten reagerar senare idag; kan bli intressant.

    Lotta - Bra inställning; och man lär nog bli trött i alla fall på 15 och 30 km. Lycka till!

    Andrea - Ska hålla utkik. Jag startar dock i ledet efter dig.

    Kalle - Hoppas att kroppen ska börja kännas lite lätt... nu känns den ganska bly-fylld dock. PB satsar jag på! Är ju mitt första LL, så jag anser mig ha goda chanser för det :) . Och med din gissade tid tror jag att jag skulle vara nöjd.

    Suzan - Aha... det suget tycker jag uppkommer kanska ofta. Jag var bara lite förvånad att jag nu kände mig så sugen, då jag annars var trött i kroppen.

    Anna - Det ska jag göra; som sagt - det var bara tiden jag inte skulle nämna. Och 30 km är ju 30 km och backar är backar. Hoppas ni hade en bra tur där i alla fall!

    SvaraRadera
  14. Jag hade kollat upp att det var ditt första Lidingölopp! Därför vågade jag utlova ett PB.
    (Spelar alltid på säkra hästar, förlåt jag menar odds ha ha ha!)
    /Kalle.

    SvaraRadera
  15. Skön inställning Snorkis!Jag känner igen det där arbetsschemat och utlandsresor - det är bara att ladda om mentalt och göra något trevligt av det!

    Dessutom innerhar du ju redan ett coolt guld!

    SvaraRadera
  16. Låter grymt att bara åka dit och njuta, se det som ett sätt att komma tillbaka på banan igen. Välkommen tillbaka till Sverige och den ljuvliga hösten! :)

    SvaraRadera
  17. Jag tycker det är en styrka att kunna lyssna på sej själv och sin kropp sådär! Lycka till å passa på att njut nu! :)

    SvaraRadera
  18. Hm. Känner jag dig någorlunda...

    SvaraRadera
  19. Kalle - :) . Och grattis till ett bra lopp idag!

    Mia - Precis. Men det är ändå förvånande hur det tar på krafterna att vara ute på vift trots att man är relativt van.

    Mikaela - Tack; och så vackert höstväder det var idag!

    Träningslyckan - Tack - lyssnade på kroppen gjorde jag (tror jag), njöt - tja, sådär.

    Andrej - Ibland överraskar jag med min mesighet :) . Lova att inte vara arg!

    SvaraRadera