söndag 13 september 2009

Upp MOT 50 km

Började dagen tidigt, med väckning vid halv 5, frukost, kaffe, påklädning innan Linda & co. plockade upp oss straxt efter 5. Destination Uppsala.

Väl framme hade jag nog inte vaknat till liv fullständigt, eller huvudet var kanske vaket och till viss del benen också, men kroppen sov fortfarande. Träffade på en del kända ansikten, bl.a. glada Zebban, söta Lisse, lugna Micke och GAX Staffan och många som jag träffade i Trollhättan och Månkarbo. Starten gick, och det var bara att starta upp maskineriet och börja springa. Loppet gick på en 2.5 km slinga runt Studenternas IP, och den som är snabb i huvudet, har räknat ut att jag som sprang 50 km skulle springa 20 varv. Enformigt kan tyckas, men om sanningen ska fram blev jag aldrig trött på den bana vi sprang i Trollhättan, och där snurrade jag ju 80 varv.

Start

Första 20 km, som ju borde vara den lättaste delen, var lite jobbig för mig. Jag som brukar ha en mage av stål, hade lite problem, och fick göra några toa-stopp, och var faktiskt lite nervös att jag inte skulle kunna genomföra loppet om det inte blev bättre. Efter 20 km var problemen ur världen, och jag fick äntligen börja njuta på riktigt. Här började jag också stannat till vid varvningen för energipåfyllning, och det blev främst banan-bitar och energy-bars, som jag såg till att få något av vartannat varv. Km 20-30 flöt på riktigt bra, och vid ca. 30 bestämde jag att slå av lite på farten, då jag visste att jag hade en betryggande ledning och för att inte slita ut mig, utan spara på krafterna och göra återhämtningen lättare och snabbare.

Triss i Linnéa löpare. Torkel var för snabb för att vara med.

Vid 32 fick jag informationen om att Fuglesang minsann landat på jorden, fick lite hälsningar och hejarop på distans förmedlat (tack J&M!), och blev utlovad hångel nästa gång jag skulle springa förbi mitt Troll. Vid varvningen såg jag till att av hänsynsskäl skölja munnen med vatten för att vara redo.

Soligt och fint löparväder.

För det mesta sprang jag på ensam, men ibland tog jag rygg på, eller höll jämna steg med någon medtävlare. Från ca. 35 km och ända fram till mål höll jag ganska jämna steg med Peter från SCT som sprang 100 km, och vi snackade det ena och andra, eller det var väl mest jag som babblade på, och kom med frågeställningar av typen "hur skulle du reagera om de vid varvningen nu skulle meddela att banan är ändrad, och den nya banan som vi ska springa resten av loppet inkluderar en backe i stil med Hammarbybacken som ska passeras upp och ner vid varje 2.5 km".

Fyndiga skyltar längs banan

Jag fasade lite för att komma till 35 km:s gränsen, då jag vet att det är en kritisk punkt för mina ben; låren tenderar att börjar kännas som klumpar vid den distansen. Det kändes dock förvånansvärt bra, och jag kunde fortsätta köra ett jämt tempo. Km 20-45 var verkligen höjdpunkten på loppet, jag kunde njuta av löpningen, medlöparna och funktionärernas glada påhejningar. Sista 5 kändes det att jag hade sprungit ett tag, och det skulle ha varit väldigt skönt att gå, men med bara två varv kvar var det lika bra att ösa på. Inne på sista varvet fixade jag till min hästsvans, fixade luggen lite; jag ville ju vara lite uppsnoffsad vid målgången. Andra delen av sista varvet kunde jag kosta på mig en spurt, och jag låg bitvis nere på 4.40 tempo; helt ok med 50 km i benen.

Sluttiden blev alltså 5.02.59, och det är jag nöjd med. 50 km var en riktigt behaglig distans, känner mig inte speciellt sliten idag, men det beror ju till stor del på att jag kunde köra ganska lugnt och avslappnat.

Minst lika glad som jag var över mitt eget lopp, var jag över snygga Lindas prestation. Hon verkade ha varit väldigt stark och stabil hela loppet, och kom in på andra plats. Grattis! IF Linnéa klubbkompisen Torkel kammade hem riksmästerskapet i herrarnas 100 km; det lyfter jag på hatten för!

Prisutdelning: Tävlingsledaren Staffan Åkerblom, jag, Linda och trean Ulla Lembke

39 kommentarer:

  1. Ja du, 4:40 är "helt OK" när man har 50K i benen, he he. Du är GRYM!!!

    SvaraRadera
  2. Men fyyy tusen vad du är galet bra och snabb och grym. Ska bli kul att se dig i verkligheten på träningshelgen :) HIhi...

    SvaraRadera
  3. Än en gång GRATTIS. Instämmer med ovanstående: Du är grym.

    SvaraRadera
  4. Ja, du rockar fett och inspirerar som bara den! :)
    En fråga, springer du "vanligt" med helen före eller är du en pose-löpare? Känner du nån skillnad? Lättare, enklare, tyngre, långsammare, osv?

    SvaraRadera
  5. Hälen, jag menade ju hälen före...suck...
    :)

    SvaraRadera
  6. Haha vad rolig du är som fixar till håret efter närmare 5 mil :) Grym prestation tjejen - en kanontid tycker jag, och härlig läsning!!!
    Nästan tur att vi aldrig fick till nån löpardejt i London, jag hade ju hamnat så hopplöst efter så det hade nästan varit komiskt ;)

    SvaraRadera
  7. Du är grym! Fantastiskt roligt! Grattis!

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Du är galen... HUR motiverar du dig att springa så många varv? Du är f*n min löparidol!

    SvaraRadera
  10. Fantastiskt. Vilket pannben du har skaffat dig. Tjockare än hos en vattenbuffel, ju. Stort grattis till ett fantastiskt väl genomför lopp och till den fina förstaplatsen. Respekt från Rysken.

    SvaraRadera
  11. 4.40 tempo? impad det var ungefär vad jag orkade hålla på milen idag och det kör du med alla de där kilometrarna i benen..:-)
    Intressant läsning och stort grattis till segern..

    SvaraRadera
  12. F*n va du är bra! Grattis!!!

    SvaraRadera
  13. Alltså du är ju helt makalös! Jag fattar inte hur du bara kan åka iväg coh köra ett 50km lop sådär (även om du har planerat det)! själv sprang jag 27km idag och benen började dö redan vid 15km typ (då hade jag visserligen sprungit väldigt backigt, men ändå) :)

    Stort grattis igen och tack för all inspiration!!

    SvaraRadera
  14. Åh men gud vad du är grym! Jag kan bara stämma in i kören, du ÄR inspirerande och fantastiskt duktig! Berättade just för sambon om din prestation och vi bugar inför att fixa 50 km löpning! Fantastiskt bra. Hälsningar från Leksand och oss!

    SvaraRadera
  15. Du är grym, du rockar och du inspirerar! Hade jag varit fullt frisk i benet hade jag stuckit ut precis just nu på ett ruskigt långt pass, så inspirerad blev jag!

    SvaraRadera
  16. Grattis! Jag är imponerad av din prestation och beundrar din sinnesnärvaro och förmåga att hålla huvudet kallt. Att i slutet av 50 km tänka på återhämtning och frisyren, det är coolt! Mvh

    SvaraRadera
  17. Miss Agda - Tror faktiskt det var första långloppet jag faktiskt orkat spurta på, så det var bäst att passa på!

    Annika - Tack tack! Och jag tror jag är något sånär normal i verkligheten :) . Ska bli kul att träffa dig med!

    Rebecca - Tackar! Och förresten; vi sprang väl i dina hemknutar?

    Liza - Jag har försökt öva på Pose, och tänkte också att barfotalöpningen skulle vara bra för det. Försöker att springa mindre på hälen när jag springer intervaller ibland, men oftast dunsar jag väl nog med hälen. Finns att jobba på där!

    mialena - Man måste ju skona publiken :) . Och jag tror verkligen att vi kunde ha hållit jämna steg vid ett löppass; men vi hade ju det trevligt i alla fall, och du hade ju för fasen sprungit ett maraton precis innan!

    Karlbom - Saknade dig lite; du hör ju liksom till i ultrasammanhang för mig!

    Helena - Det gäller väl att få in ett slags "rull" där allting rullar på, man snackar lite med andra, käkar lite, har lite ont här, lite ont där och så försvinner kilometrarna liksom. Och så får man ju inte glömma att njuta. Fast DU är verkligen en idol för mig också; snabba du!

    Andrej - Tack, nu blir jag allt generad!

    Piratfarsan - Tack! Fast det var ju bara någon 100-meter :) .

    Moder - Tackar!

    Andréa - Tack; Vi sprang ju på väldigt flackt, och det är betydligt mindre slitsamt. Kul om jag kan ge inspiration till en sån super-löpare som dig!

    fartfylld - Tack, och änn mer generad blir jag!

    Anna (orka mera) - Och du hade varit kapabel att köra ett ruskigt långt pass om du haft alla ben friska.

    Annika - Tack! Ja, man hinner ju fundera ett och annat på 5 timmar :) . Och frisyren var jag ju tvungen att piffa upp, så att inte J skulle behöva skämmas.

    SvaraRadera
  18. Grattis! Det gjorde du riktigt bra :-) Kram!

    SvaraRadera
  19. Shit vad du kan springa! Häftig läsning och väldigt inspirerande! Du ser så oförskämt pigg ut på alla bilder :)

    SvaraRadera
  20. Så otroligt imponerande!
    Och jag blir såååååå inspirerad!
    Tack!

    SvaraRadera
  21. Oj oj oj, vilken läsning! Och vilken prestation! I min outforskade ultravärld är du min nya gudinna! Häftigt att läsa om hur du upplevde loppet. Ska verkligen försöka vara med där nästa år!

    SvaraRadera
  22. Sååå himla häftigt! Du är grym! Och grattis!! Jag var ner en sväng och kollade innan jag for till Stockholm, såg bland annat Ramonas Andrius komma i mål på 3:13. :) Ville gärna säga hej till dig, men ville inte störa. :) Hejjade lite på ett par varvningar (skulle tro att det var runt 20k eller nåt) och ägnade mig åt lite drömmerier vad gäller min egen ultrakarriär. Du är helt klart en av mina förebilder när det gäller att springa långt!

    SvaraRadera
  23. Jag blir så himla imponerad av din styrka och motivation! Fantastiskt bra! Grattis! :-) /Mia

    SvaraRadera
  24. Stort grattis tjejen! Fasen så grym du är!

    SvaraRadera
  25. Tack för en härlig tävlingsberättelse (igen)! Och supergrattis till en dunderinsats (igen)! Då är så bra. Så är det bara.

    SvaraRadera
  26. Åh jag blirimponead,du är gymt duktig. Bra tid också! OCh tack för att du inspirear!

    SvaraRadera
  27. Grattis!! Fasiken va du är duktig!! Lite kul att vid 35 börja hallunicera om Hammarbybacken... Kanske ett bra trick, med tanke på den så känns ju sen alla backar som små knölar på vägen.

    Du inspirerar, jag ser verkligen fram också mot att springa längre o längre o längre...

    SvaraRadera
  28. Så härligt att kroppen valde att jobba med och inte mot dig i slutändan, taggad och trägen vinner helt uppenbart! :) Stoort grattis!

    SvaraRadera
  29. Yieses! Du är verkligen otrolig! Ett stort grattis!!! :D

    SvaraRadera
  30. Det låter så lätt att springa 50km när du berättar om det =) Man ska inte undervärdera din prestation för den är grym. Roligt att vinna också ;) Grattis!

    SvaraRadera
  31. Vilken prestation, du e grym! Fint jobbat :)

    SvaraRadera
  32. Bra jobbat! Funderar bara om hångel räknas som doping eller är det som en vanlig energistation? ;-) 50 km, någon gång kanske....

    SvaraRadera
  33. Grattis! Håller med ovanstående: du är ju grym!

    Tror hångel räknas som dopning om inte hångelgivaren erbjuder alla löpare samma tjänster...

    SvaraRadera
  34. Cecilia - Kul om man kan inspirera!

    Lisse - Tack - och ni är ju bara för tuffa!

    Daniel - Hihi, gäller ju att sträcka på sig då paparazzi är framme.

    Grapefruitboy - Och sådana kommentarer ger mig en massa inspiration, så jag tackar tillbaka!

    marathonjohan - Ja 50 km kunde säkert passa dig. Och det var riktigt trevligt arrangemang; som vanligt då det gäller ultra!

    Therese - Oj, nämen var du där?! Du skulle ha hoppat fram; sånt är bara inspirerande, och det gick ju inte fort, så du kunde ha joggat med ett varv. Men tack för hejja ropen!

    Mia - Tack!

    Linda - Tack - och du med!

    bureborn - Tack! Så snäll du är!

    Cicci - Tack själv. Och ja, jag är nog nöjd med hastigheten, och det var ändå ett skönt tempo som gick bra att springa avslappnat i.

    Carina - Känner på mig att vi kommer att springa långt tillsammans snart!

    Mikaela - Tack, och ja, kroppen var snäll, och schysst av magen att gaska upp sig efter 20 också.

    Malin - Tack!

    Dunceor - Ja det är ju kanske inte en walk in the park att springa 50...

    Jenny - Tackar!

    Marre - Oj... men lova att inte berätta åt arrangörerna :) . Och du som sprungit marathon skulle nog fixa 50 också; gäller bara att justera tempot.

    askan - Hum... tror jag får åka själv till Uppsala nästa år, för jag är inte säker på att min support har lust att erbjuda tjänsten till alla. Eller... måste fråga.

    SvaraRadera
  35. Grattis till genomfört lopp och nu blev jag själv ruggit taggad till min halvmara på lördag! Härligt jobbat.. och jag skrattade gott till hånglet du fick till där också.. fina saker!

    SvaraRadera
  36. Alltså GRATTIS! Du är ju grym! Du är min förebild då det gäller löpning. Verkligen!

    SvaraRadera
  37. Träningslyckan - Tack! Och lycka till på lördag!

    Åsa - Tack! Hihi, såg dig utanför mitt jobb förra veckan, men du såg ut att vara på språng :)

    SvaraRadera
  38. BRA PRESTATION, GRATTIS!!

    SvaraRadera