onsdag 23 september 2009

Transportlöpning 3 (4)

Det att jag run-commutar har ställt vissa krav på de kläder jag använder. Jag behöver ha kläder som är utrustade med bra fickor, som klarar, förutom nycklar (som kanske är den grej som alla som springer bör ha med sig), även mobilen och plånbok eftersom jag inte springer med ryggsäck varje dag. En bakficka på tightsen är perfekt för att inte behöva ha en hoppande mobil i fickan. Det kan löna sig att hålla lite extra koll på väderprognoserna när man ger sig iväg på morgonen, får att försäkra sig om att man även har lämpliga kläder för hemvägen. Denhär tiden på året kan det vara skönt med långärmat på morgonen, men på hemvägen klarar man sig bra i t-skjorta. Jag springer ofta med jackan knuten runt midjan på hemvägen. Under kallare delen av året springer jag med vintertights. Jag kommer ihåg att jag hade lite problem med temperaturväxlingar under våren, då temperaturen kunde ligga runt 2-3 grader på morgonen, och vid hemfärd var det 15 grader. Varmt om benen blev det då, men sånt får man ta ibland. Att köra med lager på lager kan vara en bra idé just när det svänger en del i temperaturen - en funktionströja eller kallingar fladdrande runt midjan på hemvägen är bättre än att frysa på morgonen.

En bra ryggsäck är också viktigt om man ska springa med den flera gånger i veckan. Man vill ju gärna att ryggsäcken ska kännas så lite som möjligt och inte hoppar på ryggen, och att den dessutom hålls tight för att sakerna innuti väskan inte skall tumla omkring. En ny ryggsäck är något som står på min önskelista just nu för att göra transportlöpningen ännu bättre. Jag springer nu med en Haglöfs ryggsäck som är väldigt bra, den rymmer det jag behöver, även buntar med papper då jag behöver ha med sådana, men väskan är inte optimal i storleken; trots att jag är ganska lång har jag kort överkropp vilket gör att väskan är lite för lång, och ibland börjar knaga på, och ger skavsår på nacken. Där finns det alltså potential för förbättring (hm... läser tomten träningsbloggar?). Det finns ju många löparryggsäckar på marknaden, och en investering i en bra sådan är att rekommendera. Tänk dock på att köpa en som rymmer det du behöver (t.ex. kan du kanske inte ha en liten väskerygga om du vet att du behöver bära med laptop + buntar med papper varje dag).

Om man ändå skulle ta upp ett problem med transportlöpningen, skulle det vara svårigheten att få in kvalitetspass. Eftersom jag äter frukost när jag kommer till jobbet, vill jag inte springa längre än 40-45 minuter, och oftast blir det standard jogging och någon gång lite fartlek. För att få in kvalitetspass brukar jag istället förlänga hemvägen för att få in t.ex. intervaller. Ibland är man ju lite trött och mosig direkt efter arbetsdagens slut, men med några km uppvärmning, ställer sig kroppen oftast positivt inställd till det man planerat. Långpass brukar jag se till att köra på helgerna, dels för att man då kan lägga energin på just passet, och man inte behöver komma hem så sent, och för att det är en utmärkt möjlighet att få träna i fullständigt dagsljus, något som uppskattas speciellt under den mörkare delen av året.

Att träna efter ett optimalt program kan vara svårt om man transportlöper varje dag, men har man ett schema kan man kanske göra så att man bara springer en väg, eller bara ibland. Jag har själv valt att tumma på kvaliteten i träningen till förmån för transportlöpningen (och således kvantitet). Jag njuter mest av den typen av träning (+ mina helg-långpass), men inser att en stor del av träningseffekten går förlorad. Vill man hålla sitt program, och dessutom transportlöpa, tror jag att tricket är att inte tänka "allt eller inget". Spring till jobbet en dag i veckan, spring hem en dag, och kanske båda vägarna en dag, och planera in den kvalitet som önskas.

Förutom att det är viktigt att planera med kläder, eventuella scheman osv. när man ska transportlöpa, bör man hitta kostrutiner som gör att man kan träna effektivt. Ibland äter jag något smått hemma innan jag ger mig iväg på morgonen, och äter riktig frukost när jag kommer fram, men oftast äter jag hela frukosten på jobbet. Jag har lagrat upp med lite flingor, yoghurt, och ibland köper jag någon macka. Jag tycker det är ganska viktigt att få frukost så fort som möjligt när jag sprungit klart, men oftast blir det först efter dusch och ombyte, alltså ca. 20 min. efter avslutat pass. Känner jag mig hungrig i slutet av morgonpasset, brukar jag se till att köpa en macka som jag kan äta genast jag kommit fram till jobbet. Vid lunchtid är jag alltid jätte hungrig, och skulle aldrig slarva med den; lunchen känns som viktigaste byggstenen för att återhämta sig från morgonens pass, och för att ha energi att springa ett andra pass på eftermiddagen. Jag äter också alltid ordentligt med mellanmål i form av frukt, latte eller macka på eftermiddagen så att jag inte är hungrig när jag ska springa hem.

Skönt att få njuta av en vacker morgon innan jobbet.

I sista delen tänkte jag köra allmän propaganda för att testa på transportlöpningen; mera run-commuter tjat kommer om någon dag.

19 kommentarer:

  1. Ser fram emot än mer tjat, det ger supermycket! :)
    Min rygga som jag köpte främst för stavgången till jobbet är eg ingen löparväska, men liten och nätt och har varit helt oproblematisk att springa med hittills. Smidig, täcker inte hela ryggen så det blir inte sådär jobbigt svettigt, och jag får plats med typ en klänning, strumpor, plånka och sånt som behövs om man kutar till jobbet. Extra plus att den finns i rosa! http://www.fjallraven.se/Produkter/ryggsackar--vaskor/campus-ace-6-l

    SvaraRadera
  2. Såld! Till tjejen i brunt hår och en sprillans ny inställning till transportlöpning! :)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker också det är och låter grymt, och toppen att du delar med dig av så mycket kunskap och erfarenhet! Fr.o.m fredag nästa vecka blir det nog en del transportslöpning för mig, jag kommer nog ge dig en update då om hur det går, hihi :)

    SvaraRadera
  4. Jag ska också köra igång, hoppas på nästa veckan. Det är ju perfekt så här i gristider att slippa frottera sig med en massa människor!

    Jag kan nog inte hitta några ursäkter som är tillräckligt bra för att inte börja transportlöpa.

    SvaraRadera
  5. Ett mattips (som du nog säkert redan vet) är att äta lite extra på kvällen innan transportlöpet samt att äta lite extra protein till frukosten. Då "håller" du dig bättre och slipper vara vrålhungrig vid lunch + att det påskyndar återhämtningen.
    Ska du springa Chicago?
    Sv; JA, drömmar BLIR verklighet. Sub 4 för dig är absolut ingen omöjlighet.Med lite justering på träningen så är den din som i en liten ask. "The dream!" :-)

    SvaraRadera
  6. Mikaela - Bra om läsarna inte ledsnar. Och din ryggsäck är super söt; tyvärr är den lite för liten för mig då jag ibland vill ha papper, skor etc. med.

    Liza - Gott! Kommer att följa din blog och se hur det går.

    fartfylld - Lycka till!

    Carina - Precis - och svinisen finns det säket andra utmärkta sätt att samla på sig.

    Ingmarie - Tack för tipsen! Och nej, inget springande i Chicago tyvärr, bara jobb - men det är roligt det med. Vi fortsätter drömma!

    SvaraRadera
  7. Om jag hade haft lite mer spring i benen så har jag en rätt lämplig distans till mitt arbete... 4,2 mil :)

    SvaraRadera
  8. Det är så roligt, sedan jag började läsa din transportlöpningsguide så har jag börjat se löpare med stora ryggsäckar lite överallt. Antingen har du många läsare i Göteborg som precis anammat modellen eller också har du gett mig ett par nya glasögon! :-) Roligt är det hursomhelst och inte ett dugg tjatigt!

    SvaraRadera
  9. Springer du verkligen varje dag, två ggr? Känner du aldrig att du sliter ut dig med all denna träningen? Vilodag är ju aldrig fel :)
    Själv skulle jag tänka mig tranportlöpning en dag i veckan då jag inte springer på asfalt utan fördrar terräng. Annars är det perfekt att gå hem från jobbet och varva ner.

    SvaraRadera
  10. Snorkkis i bland finns det så mycket energi i den här kroppen och bland inte. :)

    Jasså jag jobbar på Norrlandsgatan. Du måste säga HEJ nästa gång. Jag ser ingenting. Jag är hopplös skulle kunna möta min sambo på gatan utan att se honom. ;)

    SvaraRadera
  11. Mycket bra information. Tackar och bockar. Nu ska bara alla i familjen få bli friska (jag är dock frisk nu) och sedan ska jag i alla fall prova någon dag i veckan under en längre tid. Tur och retur blir åtminstone 14 km om jag springer kortaste vägen i båda riktningarna.

    SvaraRadera
  12. Vilka superbra tips!! Du får det att låta så enkelt och okomplicerat. Kanonbra!

    SvaraRadera
  13. Annika - Det var ju en bit... :)

    Mia - Hihi, måste kolla träfflistan för Göteborgsområdet. Kul att du gillar tipsen!

    Linda - Ja visst är det viktigt med vila, trots att jag helst av allt skulle springa till och från jobbet varje dag. Men det gör jag faktiskt inte alla veckor. T.ex. denna vecka är jag på arbetsresa (vilket jag är ganska ofta), och har bara sprungit en dag. Inför och efter lopp brukar jag också vila från löpningen någon dag, och då cyklar jag oftast istället ( eller i nödfall t-bana). Ibland händer det att jag promenerar typ halva vägen hem om jag känner mig sliten eller trött, eller vill spara på krafterna, men jag tränar ju inte nästan något annat än löpningen, så att springa de sträckorna är inte speciellt mycket. Att börja med en gång i veckan tror jag ändå är super bra!

    Åsa - Absolut.

    marathonjohan - Roligt om det kan vara till hjälp! Hoppas ni frisknar till snart!

    Petra - Kul att du tycker det!

    SvaraRadera
  14. Hej igen, inspirerande löpargalning.
    Har en liten skojflört till dig på bloggen. Kika in...

    SvaraRadera
  15. Men du behöver ju bara två kvalitétspass per vecka. Om man ska utveckla snabbheten för längre distanser är det idealiskt att ha två lite snabbare pass i veckan (det finns mycket forskning på den fronten men få lyssnar).

    Om du körde en snabbdistans, 50% av hemsträckan, på tisdag eftermiddag och sedan 6 st 4 min intervaller på torsdag/fredag skulle du ju få den kvalitét du behöver för maran och uppåt. Långpassen har du ju redan ;)

    SvaraRadera
  16. Ännu ett inspirerande inlägg! :) Guld värt att kunna träna i anslutning till jobbet och du har verkligen effektiviserat din träning optimalt! :)

    SvaraRadera
  17. Läser allt med stort intresse. Bra tips och tankar... Nu får jag snart byta bil och följa dina råd. :)

    SvaraRadera
  18. mycket intressanta inlägg!

    SvaraRadera
  19. Andrej - You n me brother!

    n´batha - Tack! Det ska jag försöka!

    Katarina - Ja, det är faktiskt enormt effektivt - och lätt att komma sig för att träna.

    Janne - Kan ju igen föreslå dendär radiostyrda bil lösningen jag gav som förslag tidigare :)

    Cecilia - :)

    SvaraRadera