lördag 19 september 2009

Transportlöpning 1 (4)

Eftersom det är många som kommer med frågor gällande transportlöpningen, hur det fungerar logistiskt osv. tänkte jag ge mitt "recept" hur jag har det hela uppbyggt, och hur jag tycker att det fungerar smidigt.

Jag tänkte dela upp genomgången i fyra delar. I denna, första delen, börjar jag helt från början. Varför/ hur jag kom igång, och hur en måndag morgon startar.

God planering är viktig om man ska vara en run-commuter. Och nej, jag springer inte i kostym trots att jag är på väg till jobbet.

Jag började transportlöpa för lite mer än ett år sedan. Det började med att jag ibland cyklade till jobbet, ibland sprang hem från jobbet, och konstaterade hur smidigt det faktiskt var att få in träningen när man ändå var ute. Cyklade jag hem, och skulle ta mig ut genast, var det lätt hänt att jag började fixa med andra saker, kanske blev hungrig och började fixa med mat och vips hade en timme gått. Redan innan tränade jag ganska ofta två pass per dag, vilket gjorde att jag ofta steg upp ganska tidigt, säg vid 6 för att hinna springa, duscha, äta frukost, åka till jobbet, och vara framme vid 8. Om jag jämför med när jag springer till jobbet, går jag upp omkr. 6.40, ut genom dörren vid 6.50, på jobbet färdig duschad, ombytt och med frukost i magen vid 8.

Det som underlättar är att det finns dusch/ omklädningsrum på jobbet, och förstås att man har lämplig distans till sitt jobb. Bor man närmare jobbet, och vill ha en längre löprunda, är det ju bara att ta en extra sväng, och bor man för långt bort från jobbet kanske man kan åka buss/ bil/ tåg en del av vägen, och springa lämplig distans.

Jag bor ca. 6.5 km från mitt jobb, men när jag springer väljer jag oftast en väg som är mindre trafikerad, och där det finns minsta möjliga antalet trafikljus. Den väg som jag springer typ 80% av gångerna är således 7.5 km. Skulle jag åka t.ex. t-bana, skulle restiden promenad + t-bana vara ca. 30 minuter, och springer jag tar det mig 42-45 minuter. Det är alltså inte mycket tidigare jag måste stiga upp på morgonen för att få in löpningen, och jag kommer inte hem mycket senare för att jag springer hem. Duscha gör man ju ändå varje morgon, och eftersom jag har turen att ha ett bra omklädningsrum på jobbet, fungerar det smidigt.

Så gott som varje måndag morgon springer jag med fullpackad ryggsäck då främst jag tar med mig strumpor, underkläder och skjortor för ett antal dagar. Jag har alltid typ 2 omgångar med kavaj + kostymbyxor på jobbet som jag tar med hem och tillbaka när de behöver tvättas. Jag har även handduk på jobbet, som också kommer hem då den ska tvättas. Kosmetika grejer, schampo etc. har jag dubbel uppsättning av, det tycker jag absolut är en bra investering - onödigt att bära sådana saker av och an, det går ju inte åt mer för att man har två uppsättningar. Ofta springer jag också med ryggsäck hem på onsdag, och tillbaka till jobbet på torsdag, för att byta ut kläder, och så gott som alltid har jag ryggsäcken på hem på fredagar då en del smutstvätt får följa med. Är jag i akut behov av t.ex. en vitskjorta på jobbet, har det också hänt att jag paketerat in skjortan i en plastpåse, som jag sen haft i byx-linningen när jag sprungit. Att jag sprungit med ett par strumpor eller trosor i fickan är inte heller någon raritet.

Någon speciell förvaring har jag inte för kläderna på jobbet. Jag har en väska, eller någon påse + klädhängare. Alla har väl tillgång till en plats där man kan hänga av sig jackan på jobbet, och det skadar väl inte någon om det står en ryggsäck med kläder där också. Och skulle jag inte ha tillgång till en förvaringsplats på 50*50 cm, skulle jag antagligen insistera att sitta och jobba med ryggsäcken på ryggen hela dagen. Jag har turen att ha tillgång till torkskåp i omklädningsrummet, så att jag när jag kommer från duschen kan packa ner mina träningskläder som är torra. Har man inte tillgång till ett torkskåp kan man kanske hänga träningskläderna i omklädningsrummet. Man vill ju inte gärna packa ner fuktiga kläder om man ska använda dem när man springer hem, och inte så gärna hänger man ju svettiga kläder nära kollegernas vanliga ytterplagg, eller vid sin arbetsplats. Hitta den lösning som passar dig!

Skor har jag liksom kostymer, några par på jobbet. På vintern har jag även en vinterjacka som bor på jobbet ifall man ska gå ut på lunch eller ut på möten. Min "business" vinterjacka använder jag ändå bara i jobb-sammanhang, så det är totalt onödigt att jag har den hemma. Vinterskor har jag även något par som bor på jobbet, eftersom man ju inte vill gå ut i snöslask med öppna skor (man kan bli förkyld, och då måste man vila :) ).

Vid några tillfällen har jag också sprungit med lap-top packad i väskan, men det har jag för mig att inte är så hälsosamt för hårddisken. Oftast kan jag ha lap-topen hemma, och behöver inte transportera den av och an. Mitt Troll springer dock så gott som alltid då han springer med mig med laptop på ryggen. Han har sett till att den har en solid state drive, och då är det inte någon fara att springa med den.

I nästa del tänkte jag komma med lite tips om hur man kan göra om man inte har alla dessa förutsättningar.

23 kommentarer:

  1. Tycker det verkar vara ett kanonsätt att träna på. Särskilt för de som säger att de aldrig har tid. Även om man inte vill köra två pass per dag så kan man ju cykla/åka kommunalt/köra bil en sträcka och springa hem och göra tvärtom nästa dag.

    För mig som inte jobbar i kostym så är det ju ännu enklare när det inte rör sig om så mycket kläder.

    Fasciliteter på jobbet krävs såklart och en någorlunda distans. Vi bor två mil från stan men att åka bil eller cykla en bit är ju faktiskt ett alternativ.

    Kul att du delar med dig av dina erfarenheter.

    SvaraRadera
  2. Usch! Fy!! Blä för dig! Jag tycker inte om dig längre. Inte alls. BLÄ!
    Jag har 6 km till jobbet. Cykelväg hela vägen. Närmast platt löpning. Ingen störande biltrafik utan sista km. Omklädningsrum, dusch OCH torkskåp. EGET klädskåp också! Jag har en perfekt ryggsäck att packa grejor i.
    Vad skall jag nu skylla på för att inte springa? Öhh... Hmm... skoskav?

    SvaraRadera
  3. HÄRLIGT med kostym på jobbet, säger jag. Helt rätt! Går själv i tankar om att byta jobb just för att jag också vill ha kostym. På mig. Kostym på mig.

    SvaraRadera
  4. Oh tack för tips & för att du delar med dig! Bra sätt du har hittat!

    SvaraRadera
  5. TACK, superbra information. Jag har verligen funderat på transportjogg, men har tyvärr inte riktigt samma goda förutsättningar som du. Inget omklädesrum, det närmaste jag kan komma ett sånt är vår handikapptoalett där duschen finns. Men jag måste nog fundera ut något. Man behöver ju inte transportlöpa varje dag. Åtminstone skulle jag ju kunna springa från jobbet.

    Ser fram mot del 2,3 och 4.

    SvaraRadera
  6. Tack för ett jättebra inlägg. Väntar med spänning på de andra. Det är ju faktiskt inte helt otänkbart att till och med jag skulle kunna transportlöpa. I alla fall efter nyår när jag tänkt gå ner i tid. Det är ett jättebra upplägg du har och tänk så mycket onödig stress på buss/tunnelbana du slipper.

    SvaraRadera
  7. Superbra! Efter att jag börjat nosa på detta så är en arbetskamrat också intresserad. det sprider sig! Och visst är konceptet lysande. även jag har ändå jobbskor på kontoret, och dessutom en träningsväska med duschgrejjor finns redan på plats, så att jag behövde fixa vad att fixa några outfits till jobbet, och sen är det bara att springa. Har, som ett tips till er andra, en minirygga från fjällräven där underkläder, mobil osv + matlådan går in utan problem. Funkar svinbra! And all thanks to Snorkfröken - jag själv hade tidigare inte tänkt tanken!

    SvaraRadera
  8. Joel - Kul om jag kan ge lite tips. Och det att det är så tidseffektivt gör att det känns ännu bättre för en som är effektivitetsnisse!

    Andrej - Man kan ju inte gillas av alla :) . Fast med ditt träningsprogram i övrigt, skulle det nog bli ganska mycket träning om du dessutom transportlöpte. Jag har ju det som huvudträning.

    Markus - Har väl sina för- och nackdelar. Bekvämt på det sättet att man har sina 4 omgångar med kostymer som man varvar, och inte behöver fundera desto mera över klädseln. Fast det att man gillar jobbet är väl ändå viktigare än klädseln.

    Cicci - I alla fall passar det väldigt bra för mig!

    Carina - Ja att springa t.ex. från jobbet borde ju fungera. Mer om detta i nästa del :)

    Anna - Det att man slipper stress är verkligen en stor fördel! Man liksom kopplar på huvudet på väg till jobbet, och kopplar bort jobbet på vägen hem, så kommer man hem full med energi och fräscha tankar!

    Mikaela - Spread the word! :) Du verkar ju vara på väldigt god väg där! Men detdär med matlådan har jag funderat lite på... skulle jag ha matlåda skulle det få bli typ risotto varje dag; det är ju liksom lite turbulent för lådan under transporten. Och din rygga är så söööt!

    SvaraRadera
  9. Tack ska du ha! :)
    Jag känner en gnista av inspiration inom mej! Jag har fakttiskt rätt så bra förutsättningar för att klara av det här med transport-löpning! :D

    SvaraRadera
  10. Jadu... för mig är det tyvärr bilen som gäller. Jag är bara glad att jag får jobba igen.

    SvaraRadera
  11. Bra tips och inspiration! Jag har lite drygt 1 mil till jobbet och har cyklat några gånger men inte riktigt kommit in i det. Men jag kanske får ge det en ny chans, smart det där med att bära dit ett gäng kläder på måndagen och slippa ryggsäck varje dag!:-)

    SvaraRadera
  12. Liza - Ingen orsak :) . Jag vill ju gärna att andra också ska få uppleva fördelarna med transportlöpningen!

    Christoffer - Men du är tillbaka! Härligt!

    Mia - För 1 mil passar ju cykeln ganska bra också (och du är väl cykel-frälst?). Hoppas du ger det en chans!

    SvaraRadera
  13. Smart upplägg! Jag önskar jag jobbade mer på ETT ställe och inte flängde runt så hemskt. Fast jag har funnit morgonträningen som min räddning, vart man än är i världen kan man dra en repa på morgonen. Kvällarna är mer osäkra, ofta blir det någon oplanerad representationsmiddag som man måste gå på.

    SvaraRadera
  14. Det som inte får plats innanför sport-toppen är inte värt att ta med sig ;-) Och så givetvis handla mat (dagsbehovet) på ICA i full löparklädsel när man transporterat hem sig, sparar ytterligare lite tid där...

    SvaraRadera
  15. 2 mil skulle det stå. En mil hade kanske varit lite väl kort för en som är cykelfrälst :-) Ska bli spännande att läsa fortsättningen av din berättelse!

    SvaraRadera
  16. Hade jag inte behövt bilen i jobbet så skulle jag också ta efter dig. Att både transportera sig till och från jobbet och få träningen avklarad i samma veva... Låter perfekt!

    SvaraRadera
  17. Jag blir så avundsjuk!! Jag vill också springa till jobbet, det skulle vara det absolut bästa sättet att börja morgonen. Tyvärr är det totalt logistiskt omöjligt. Men jag låter mig ändå blir superglad över ditt inlägg och din löparglädje! Och över tanken att fler (som faktiskt kan springa till jobbet) nu alldeles säkert kommer att göra det. Superinspiration från dig till löparsverige!

    SvaraRadera
  18. Underbar läsning detta! ser fram emot nästa del.. Jag ska börja lägga in lite transport träning i min vardag också nu kul att höra av någon som fått det att funka så bra.

    //julle1982

    SvaraRadera
  19. Åh vad intressant! Äntligen kommer lektionerna i transportlöpning! Jag hoppas att jag kan göra mitt premiärpass på onsdag. Fast jag har sprungit till jobbet två gånger förut, men det var > 1 år sedan så jag kan nog kalla det premiär ändå!
    Ser fram emot fortsättningen!

    SvaraRadera
  20. hmmm - hoppas jag får en superduperspringvänlig dator på mitt nya jobb fö den åker med mig fram och tillbaka 4 dagar i veckan :)

    Och jag SKA börja transportlöpa. Snart.

    SvaraRadera
  21. Marre - Ja då kan det vara lite svårare; kanske kika dagens tips? Annars verkar du ju ha fixat det ganska bra med träningen.

    Floppis - Hihi... ser framför mig laptopen innanför. Skulle kanske kännas lite skumpigt :)

    Mia - 2 mil är ju perfekt cykeldistans (om man då inte cyklar i den snigelfart jag cyklar i... då räcker 1 mil bra).

    Janne - Hum... kan du inte lämna bilen kvar på jobbet då? Eller kanske den behövs kvällstid?

    bureborn - Tack för de fina orden. Synd att du inte kan använda konceptet.

    julle - Ser fram emot att höra om du gillar det sen!

    Mia - Du får allt lägga det som krav! Att börja med kanske en dag i veckan är ju ett litet tips.

    SvaraRadera
  22. Väldigt intressant läsning, tack så mycket för alla tipsen. Du är verkligen expert på det här :)

    SvaraRadera
  23. Jag älskar transportträningen. Nu är jag inne i en period av cykling på min lilla racer tidig morgon och kväll . :) Annars tycker jag att löpning också är en skönt start på dagen. Men även morgonpromenad om dagsformen inte är den bästa och om jag måste spara på energi till kvällens träning. Jag kan knappt åka tunnelbana längre när jag har kört igång med detta. Jag duschar och äter alltid frukost på jobbet. Det passar mig jätte bra. På så sätt får jag en lugn och skön start på dagen med massor av endorfiner i kroppen. Me like!


    Din blogg är = inspiration.
    Hoppas att du får en fin dag!

    SvaraRadera