tisdag 1 september 2009

Orkar inte

I morse hade jag en känsla "nä, jag orkar inte" när jag vaknat för 5 minuter sedan, fått på mig träningskläderna och satt mig ner i soffan framför nyheterna. Jag vad fullt medveten om att detta "jag orkar inte" var högst temporärt, och bara jag lite vaknade till skulle det inte vara några problem. Det handlar nämligen inte om "om man orkar" eller inte; inte för mig i alla fall.

Hur ofta har du vaknat upp och tänkt "nä, jag orkar inte gå till jobbet idag". Hur ofta har det hänt att du hoppat över att gå till jobbet? Inte särledes ofta antar jag. Och om det har hänt, har det antagligen varit första och sista gången.

Hur ofta har du planerat in att träna på morgonen och vaknat upp och tänkt "nä, jag orkar inte träna nu på morgonen". Hur ofta har det hänt att du hoppat över morgonträningen? Aningen mera frekvent vågar jag påstå.

Orkar inte - jo, jag orkade trots att jag hade god lust att mysa i soffan en stund till

Som transportlöpare lägger jag ett stort likamedtecken mellan dessa. Ska jag jobba, ska jag träna också. För om jag inte "orkar" springa till jobbet, hur ska jag då "orka" ta mig dit på något annat sätt?

Ibland har man ju också sådana dagar på jobbet, som suger musten ur en, och energin som man gärna skulle ha lagt på något annat, går åt till jobbet. Orkar man träna efter en sån dag? Har jag lust att stanna kvar på jobbet hela natten, eller "orkar" jag köra bil/ åka buss/ promenera hem? Oftast jo. Och oftast orkar jag faktiskt ända hem om jag springer.

Mornar/ dagar som drar lite extra energi från annat än träningen, känns transportlöpningen extra bra. Det är då man behöver den mentala breaken, den friska luften, kanske tillsammans med det bästa sällskapet. Det är då, precis då, när man "inte orkar" som det är så bra att springa!

19 kommentarer:

  1. Stämmer precis!!
    Jag jobbar natt ibland och när jag vaknar vid middagstid orkar jag ofta ingenting. Det brukar en 40min löprunda råda bot på =)

    Trodde inte du kunde känna den där "orkar inte" känslan. Du verkar ju vara värsta Duracellbatteriet. Befriande att höra att du också är mänsklig ;-)

    SvaraRadera
  2. Mycket sunda tankebanor! :)
    Önskar mina tankar gick i samma banor då latmasken i mej vaknar till!

    SvaraRadera
  3. Du är så duktig som lyckas förtränga tankarna om att inte orka springa på morgonen. Jag har haft lite torka på den fronten just nu. Vet att bara jag stiger upp ur sängen och ger mig ut för att springa så skulle jag inse efteråt att det var värt det...

    Dina tankar gav mig energi. Nu e de dags att ta tag i självdisciplinen och sluta slappa i sängen på morgnarna :)

    SvaraRadera
  4. Det ligger nånting i det där.. Fast det gäller att övertyga sig själ om det när man ligger där i sängen och vill snooza också :)

    Nån dag (när jag börjar i lite mer normal tid än klockan sex eller sju)ska jag göra som du och springa till jobbet! Ena jobbet ligger nämligen ganska exakt 7km bort, (och har massor av duschar :) ) vilket ju är en perfekt sträcka för tilljobbetspring!

    SvaraRadera
  5. Men det är ju så det är. När man minst vill eller prkar det är ju då vi behöver det. Jag ska komma ihåg det nästa gång jag inte vill träna.

    SvaraRadera
  6. Ligger mycket i det där du säger... ibland när man snörat på sig löpardojjorna har man ju vart så osugen det bara går att bli men när man kommer in efter en timmes slit så brukar man må hur bra som hellst sånt brukar jag tänka på när det känns tungt och så bara ger jag mig ut...

    SvaraRadera
  7. Åh, vilka långa ben (du har).

    SvaraRadera
  8. Underbar inställning! Like it! :)

    SvaraRadera
  9. Daniel - Löpning är verkligen energigivande. Kanske svårt att få till kvalitetspassen när man sticker ut med jag orkar inte känsland, men gott för själen!

    Liza - Lite latmaskande är nog också bra; tycker inte alls att den verkar ta över hos dig.

    Jenny - Ja, man vet ju hur bra start man får på dagen, och då är det värt det!

    Andreá - perfekt med jobbet på passande avstånd!

    Anna - Ibland gör ju träningen susen som attan!

    julle - Yep - bara man kommer sig ut och iväg är man på fötter!

    Markus - Ja, visst är dom!? Det är så att jag ska kunna ta långa kliv när jag egentligen inte orkar :)

    Kaaja - High five!

    Helena - Tack!

    SvaraRadera
  10. Jo så är det ju verkligen! Jag har tänkt morgonträna två dagar nu men struntat i det... och förlagt det till eftermiddagen istället. (får skylla på huvudvärk) men ofta e jobbet när man är verkligen skittrött, men ändå knyter på sig löparskorna eller beger sig till gymmet, så blir det ju så himla bra i slutändan och du får verkligen ny energi!

    SvaraRadera
  11. Underbart inlägg! Klokt!

    SvaraRadera
  12. Först tänkte jag när jag såg rubriken "Orkar inte" att det var något lurt, för Snort hon orkar. Är det någon som hon gör så är det just orkar. Efter att ha läst allt så kan jag bara meddela att jag håller med i allt du skriver. Amen;)

    SvaraRadera
  13. Helt rätt, jag borde läst detta i morse när jag i rusket trots allt valde bussen framfrö stavarna...

    SvaraRadera
  14. Helt rätt! När man känner att man inte orkar träna så är det inget att lyssna på.
    Bara att ha den känslan är jobbigare än att träna tycker jag...

    Så det är då man verkligen ska ut och springa!

    SvaraRadera
  15. fartfylld - ja, träningen ger en otrolig energi om man känner sig trött!

    Anna - Tack!

    Lena - :) . Snork röd om kinderna.

    Mikaela - Stackars stavarna som var tvungna att vara ensamma hemma...

    Janne - Ja det är faktiskt sant! Att gå och släpa på känslan att man borde ta sig ut är ganska tungt.

    SvaraRadera
  16. Ja, så är det ju! Varför kommer jag inte igång med min morgonlöpning igen, det är ju superskönt! Det låter så enkelt när du säger det men nu ska här planeras in morgonlöpning i Marres kalender.

    SvaraRadera
  17. "Hur ofta har du planerat in att träna på morgonen och vaknat upp och tänkt "nä, jag orkar inte träna nu på morgonen". "

    HAHA Händer mig 6,5 utav 7 dagar i veckan. Jag behöver en spark i baken..

    SvaraRadera
  18. Marre - Go go! Fast jag varnar dig: är man fast är man fast!

    Linda - Fast jag har nog den iställningen att om det inte känns najs att ta sig ut, ska man inte göra det. Man är olika gällande piggheten på morgonen. Ibland kan det ju ändå vara värt att dra sig ut, för bara man kommer sig ut, svävar man ju på fluff-moln!

    SvaraRadera