lördag 5 september 2009

Livskvalitetspass

Sedan när långpass blivit kvalitetspass vet jag inte, men dagens långpass går verkligen in i kategorin livskvalitetspass.

Vaknade och kände mig lite långsam i svängarna, och kände att det verkligen var befogat med helg och ledigt, och med tankar som får sväva iväg på träning istället för jobb-relaterade saker. Långpass på schemat. Träffade Karin vid början/slutet av Västerbron redan vid halv nio, och Karins förslag om samma runda som vi sprang senaste lördag hakade jag på direkt. Det verkar som om vi båda har fått den som en riktig långpass-favoritrunda. Det är verkligen skönt att vara ute så länge det är glest med folk, solen blir varmare och varmare. Idag kändes passet på något sätt extra lätt. Vi sprang på i behagligt tempo, snackade en massa, och kilometrarna och timmarna försvann hux flux. Vår runda blev totalt 20 km, och jag ville få ihop ett pass på 30, så jag sprang till och från Kungsholmen, och fick ihop 31 km. Karin spar lite av det goda och tar ett andra löppass under kvällen.

Idag blev det ett antal varv över Västerbron

Sedan jag skaffade min Garmin har jag ganska sällan sprungit med pulsbandet, och det har också varit lite krångligt, men idag hade jag det på och på de 3 timmarna och 28 minutrarna jag var ute hade jag en medelpuls på 138.

208 minuters livskvalitet genererad av trevligt sällskap, härlig runda, vackert väder, och medgörliga ben. Precis vad jag behövde!

17 kommentarer:

  1. Låter helt underbart!! Jag borde också få till några sådär långa pass snart.. det längsta jag sprungit sen maran är 25..

    SvaraRadera
  2. Låter helt fantastiskt! Måste också lära mig att springa "sakta"...har sprungit 3 mil EN gång i mitt liv, och då drog jag runt på 2,40...det är förmodligen inte lika njutningsfullt och vackert... :)
    BRA jobbat idag!

    SvaraRadera
  3. Härligt, och vilken låg medelpuls du hade. Måste betyda bra form =)
    Trevlig lördagskväll på dig!

    SvaraRadera
  4. Så himla härligt det lät! Kanske är det så man ska tänka med kvalitetspass? Mer långpass i vackra miljöer för att få kvalitet för själen!

    SvaraRadera
  5. Låter riktigt trevligt det där. Sprang själv bara 20 km idag... Får skärpa till mig! Den pulsen är ju nära min vilopuls :)

    SvaraRadera
  6. Andréa - fast med ditt fina pass igår får du minsann vara nöjd :).

    BoelMaria - Verkligen!

    Helena - Du är nog inte den enda som inte vågar dra ner farten tillräckligt, och det är där som det sitter tror jag. Våga låta det gå långsamt, och bli inte stressad över det, utan njut! Du får gärna komma med mig på långpass :)

    Cicci - Jo, pulsen var låg, men farten var ju väääldigt låg också.

    Therese - Ja, kanske de kunde heta typ själa-pass :)

    Janne - "Bara" 20? Men så var du ju fullständigt oberörd också :) .

    SvaraRadera
  7. Härligt med sådana njutningspass. Verkar ha haft skönt väder och trevligt sällskap också, sådant underlättar ju.

    Hur många mil i veckan snittar du på ett ungefär? Tanken på att bara ta ett tremilspass vilken lördag som helst är rätt främmande för en annan. Men så är jag ju inte ultra förstås...

    SvaraRadera
  8. Inspirerande! Jag körde +30km pass inför Stockholm Marathon i våras men efter maran har det bara blivit något enstaka långpass. Snittpuls på 138 låter inte dåligt, det brukar jag ha när jag sprungit ett par hundra meter :-)

    Själv blev det ingen löpning idag (halsont, småförkyld) men i alla falll 15 minutes balansplatta och 1 timmas promenad...

    SvaraRadera
  9. Vilka långrundor du springer! Jag har inte sprungit längre en 23 km sen maran... Visserligen blir det ett mass över 20 km varje vecka. Men med tanke på vårens träningen känns det ganska ynkligt nu. Farligt att börja flytta gränser! :(

    SvaraRadera
  10. Tack själv för ett härligt pass! =) Verkligen livskvalitet! Och lugnt och skönt, jag hade typ rekordlåg puls igår, på vårt pass: 123/139bpm. Men benen kändes ju bra iaf! =)

    SvaraRadera
  11. Joel - Nu har det varit ganska bra flyt med löpningen; inga skador (peppar peppar), och inga tävlingar att vila inför eller återhämta sig efter, och inga jobbresor, så då har jag kunnat snitta 100 km + i veckan.

    Staffan - Några 30km+ pass är ju egentligen inte nödvändiga heller, om man då inte ska springa ultra, men det var bara så skönt att springa igår! Hoppas din förkylning ger med sig.

    Malin - Gäller att passa på när man har sällskap, ledig dag och fint väder + springlust! Och de långa passen behövs väl egentligen inte, om det, som jag skrev till Staffan, inte är ultra man satsar på. Upp med hakan och fram med glada gubbar!

    Karin - Vi kanske är i grym form?!

    SvaraRadera
  12. Jag hänger GÄRNA med på ett långpass! Men inte den här veckan...nu väntar halvamaran i helgen, sen kör vi! :D

    SvaraRadera
  13. Helena - Skoj! Vi ska absolut planera in nåt!

    SvaraRadera
  14. Härlig tur ni tog, såg sträckningen på Karins blogg. Gillar också att springa efter vattnet på Stockholms öar. Tips för nästa runda är att istället för att springa o vända vid stadshuset fortsätta runt och köra södermälarstrand tillbaka. Också fint!

    SvaraRadera
  15. Antar att du ägt en Polar i dina dar också jag är på väg att införskaffa mig en ny, Polar eller Garmin?

    SvaraRadera
  16. Carina - Ja södermälarstrand är också trevligt, men lite mer trafik. Men den sträckningen skulle faktiskt passa riktigt bra om man vill ha ett ännu längre pass!

    Cecilia - Jag skaffade Garmin.en främst för att den var ett betydligt förmånligare alternativ än en motsvarande Polar; då måste man ju ha en massa extra manicker, fixa med kalibrering (kan hända att jag har fel där). Största delen av löpare jag känner som haft Garmin verkade dessutom stört-nöjda, så det fick bli beslutsunderlag.

    SvaraRadera