torsdag 10 september 2009

Ursäkta röran - Jag vilar

Jag tycker att ordning är ganska viktigt, och i vårt hem är det för det mesta god ordning, vilket jag tackar Trollet för. När man kommer hem från jobbet eller från en resa, så packar man upp, lägger smutskläderna där de ska vara, skorna där de ska vara osv. Smidigast att få det gjort på en gång liksom.

Idag, liksom i tisdags cyklade jag till jobbet, och mina spring-rutiner är lite rubbade. Jag har inte full koll på antalet strumpor och skjortor jag har i mitt skåp på jobbet, och ryggsäcken är inte där den borde vara. Det är inte bara springkläderna som ligger på golvet i hallen, utan det är cykelhjälm, cykelglasögon, nycklar, handväska med en extra laptop laddare i (? hur kom den med hem idag?), svarta strumpor, vita springstrumpor, jobbpapper och hoppsan, där höll jag på att glömma coren. Ja, det är lite rörigt.

Glad får jag väl vara om jag har byxor att lägga på mig på jobbet i morgon, så att jag inte behöver sitta i mina svarta tights som jag cyklar med. Jag lyssnar på BadGears ord om att vila är en typ av träning. Kanske den viktigaste typen. Och vad gör väl lite röra?

20 kommentarer:

  1. Har man aldrig rörigt uppskattar man inte när det är städat och fint. Därmed inte sagt att det ska vara rörigt ofta, men då och då skadar det absolut inte.

    SvaraRadera
  2. Haha!! Precis sådär är det hemma hos mig också. Och ofta fattar jag inte alls hur det går till (fast nog vet jag innerst inne att det liksom blir lite råddigt om jag bara släpper allt jag har i händerna och i väskan på golvet när jag kommer hem...). Jag står där mitt i alltihop och kliar mig i huvudet, och sen väljer jag en av två utvägar: 1. Plocka iordning på all röra så att det går att komma innanför dörren, eller 2. Gå hem till Johan och förtränga röran till nästa gång jag måste hem och fixa nåt. Oftast blir det tvåan. :P

    SvaraRadera
  3. Hos oss känns det som kaos:) Nej då kanske inte så farligt men varken jag eller Daniel är duktiga på att hålla ordning. Jag kan helt enkelt inte ha fint och min vän var avis på mig för det när vi var små för hon var en extrem pedant. Får fortfarande höra det ibland... Men vad gör väl lite oordning.

    SvaraRadera
  4. Ha ha! Vad jag ler när jag läser detta inlägget och kommentarerna. Jag och min fru hade en diskussion om detta innan vi stack till gymmet idag.
    Vi borde stanna hemma och få lite ordning istället, men icke!!! Det blev gymmet :)
    Skönt att man inte är ensam :)

    SvaraRadera
  5. Jag är i grunden en ganska slapp slarver, men trivs bäst när jag har fürherordnung på alla mina prylar och tränar som en besatt. Summa summarum: jag kan nog aldrig bli helt lycklig, men jag är lite charmig i mitt misslyckande.

    Kanske behöver jag ett troll...

    SvaraRadera
  6. Rebecca - Det är väl som med träning antar jag; vilar man inte och känner saknaden till träningen, vet man ju inte hur mycket man saknar den!

    Therese - Smart lösning du kommit på. Men du - säg att han kommer hem till dig istället, så får du hjälp med röran!

    Anna - Ja, lite lagom pedant, lagom oordning är nog det bästa.

    Andrej - Mycket möjligt!

    Daniel - Fast tränar vi är det ordning; det är när det är vila som det blir stökigt! Men gymmet var säkert ett bra val ändå!

    grapefruitboy - du verkar också vara on/off som jag är: tränar+strikt ordning=sant=on, slappar+kaos=sant=off. Lite lagom är, som jag skrev till Anna precis, är nog bäst.

    SvaraRadera
  7. Du har iaf. ordning på träningen. Och det är ju kanon att vi bor i landet lagom, då hinner man ju med :)

    Hoppas att dina kollegor på jobbet slipper dina svarta tights imorgon... ;)

    SvaraRadera
  8. Battre lite skit i hornen an ett rent helvete, var det visst nagon kand person som sade.

    SvaraRadera
  9. Ja, hur tänkte jag där egentligen? ;)

    SvaraRadera
  10. Janne - Förhoppningsvis är det ordning på torpet med träningen :) . Och förhoppningsvis ordning på mig på jobbet också. Fast casual friday - funkar det med tights, eller typ kjol och kompressionsstrumpor?

    Petra - Helt rätt! Jag brukar säga att det är bra med lite damm, för annars får änglarna så kallt om fötterna.

    Daniel - Bäst att inte tänka efter; annars kan det hända att du hamnar att tillbringa dagen med en skurtrasa i näven :)

    SvaraRadera
  11. En till aforism angående ämnet: Bättre ett stökigt skrivbord än ett rent helvete...

    SvaraRadera
  12. Ja, man brukar ju säga att ett rörigt skrivbord talar om ett rörigt huvud. Hur är det då med ett tomt och städat bord?
    :)
    Det ska vara lite rörigt ibland, så uppskattar man det städade mera! :)

    SvaraRadera
  13. Mitt ex var väldigt noga med städning och liknande. Själv är jag lite si och så och tar det efter hand. På jobb är mitt skrivbord en enda röra och diverse prylar ligger över allt. Inför sommarsemestern i år så skulle man lägga en lapp på sitt skrivbord när man hade semester så de kunde typ städa det men man skulle göra grundjobbet själv. Det missa jag helt och kom tillbaka till en lapp där det stod "För rörigt skrivbord så städades ej". =)

    Jag satsar min kraft på träna och jobba nu istället för städa =)

    SvaraRadera
  14. Vila är fina grejer, jag brukar vila helt ifrån löpningen mellan morgonpasset och kvällspasset. Minst 8 timmar. Funkar kanon.

    En skön löphelg önskas :)

    SvaraRadera
  15. Jag blir GALEN om det inte är någotsånär ordning och reda hemma. Men med man och två barn, alla med sina aktiviteter så är det ibland svårt. Men i går hade jag tur, jag tränade och mannen städade så när jag kom hem var allt sådär mysigt och fint. Mmmmm.

    SvaraRadera
  16. Aha, nu förstår jag hur det kan funka så bra för dig att transportlöpa så mycket: du har skåp med massakläder på jobbet! Jag behöver hitta ett bra system här också, har börjat transportera hit några outfits att ta till, eftersom man inte kan jogga så bra med den feta ryggsäcken på, och i den lilla ryms bara nya underkläder och matlådan typ.

    SvaraRadera
  17. jag hade också funderat på hur man löser klädfrågan när man transportlöper... hursomhelst, det är säkert bra med alt träning ibland . och vila är ju bra, fast trist, som du nyss konstaterade :)

    SvaraRadera
  18. Ojojoj vilken träningsmänniska du verkar vara! Och så många långlopp på ett år, phew. Jag blir svettig av att bara läsa om det.

    Jag är en vanlig motionär med målet att springa ett maraton per år. Har nu avverkat 8 sådana. Bästa tiden var i London på 4.02, 2006. Sedan har jag varit skadad så nu har jag sprungit lite lugnare.

    Är ju en "gammal" tant på 46 men tycker det är skönt med träning. Har börjat varva med Groove och Zumba och lite styrka. Jag vet att mina löpardagar kommer inte att vara för evigt. Men än så länge så ska jag knata och om en månad springer jag en mara igen. Längtar ;)

    Lycka till med all träning. Fin blogg!

    Häslningar från Taina i CT, USA

    SvaraRadera
  19. Grapefruitboy - så rätt så!

    Liza - Hihi, nu känns det ganska ok att mitt jobbskrivbord inte alltid är perfekt!

    Dunceor - Hehe, men helt rätt prioriterat!

    badgear - 8 timmar, men det är väl ändå att ta i; kroppen kan ju tro att du är lat?!

    Marre - Jag har också den lyxen att maken städar... fast i mina egna skåp vill jag gärna städa själv.

    Mikaela - Nja, egentligen har jag inte klädskår, utan det är mer att jag tillägnat ett hörn i mitt rum för väskor med träningskläder, ombyteskläder osv... och så får jag snällt bära dem av och an till duschrummet. Jag har dock funderat en del hur det ska gå med dig och din lunchlåda när du börjar springa... allt kommer ju att bli risotto typ.

    fartfylld - God planering är A och O!

    Taina - Välkommen hit! Och kul att du gillar min blog. Du verkar vara en riktigt snabb tant :) . Och vad glad jag blir när jag läser att du är från Connecticut; jag har ju bott där - supermysigt! Ska kika in hos dig också.

    SvaraRadera