söndag 7 februari 2010

Söndagsbonus

Söndagar brukar jag se som en vilodag. Efter långpasset som jag oftast kör på lördagen tycker jag att det kan vara bra med en lugnare söndag, men med friheten att träna om jag har tid, lust och ork - vilket jag i och för sig har för det mesta.


Åtminstone i Stockholmsområdet har det idag varit otroligt fint väder, ett par minusgrader med sol och nästan vår i luften. Ett väder som nästan gör det kriminellt att sitta inomhus om man är ledig.

Foto: Privat. Svårt att se sur ut när man har solen i ögonen

Maken var inte sen att haka på idén om en springrunda, så med bästa sällskapet, och faktiskt utan broddar, gav vi oss iväg. Jag hade tankar på backintervaller ochlöpskolning, och sällskapet siktade in sig på att köra några maxintervaller (30 sekundare) under passets gång. De första ca. 7 kilometrarna avklarades i riktigt bra tempo, och det kändes lätt. Även om broddarna fungerar bra och inte stör speciellt mycket, var det skönt att få springa utan, då broddarna ändå tenderar att dra med sig lite modd i varje steg.


Backintervallerna sprang jag på följande sätt: Först en lång back-intervall, omkring tre minuter, och tre kortare på omkring en minut per styck med jogg/ promenad mellan. På det hade jag tänkt mig löpskolning, men det var lite väl slirigt för det, så det fick jag hoppa över. Eftersom det inte blev någon löpskolning kunde jag väl ha kört några backar till, men jag kände ändå att det var tillräckligt

Ett riktigt skönt pass, som får avsluta träningsveckan; eller, det blir lite hemma-styrka senare under kvällen. Det har varit en hårdare vecka med två kvalitetspass (intervaller och tröskel), ett långpass, lite styrka och en del distans i form av den dagliga transportlöpningen, som varit extra slirig och pulshöjande. Kommande vecka blir betydligt lugnare, men med extra ösa-på under helgen.

Någon annan som kombinerat njutning (träning) med njutning (det vackra vädret) och fått en bra energipåfyllning och bonus inför den kommande veckan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar