måndag 1 mars 2010

Om kost - Primal

Kosten är ju väldigt viktig när man tränar mycket. Jag har så gott som aldrig skrivit något om kost i bloggen, trots att jag är väldigt intresserad av kost, kostens påverkan och framför allt god mat. Orsaken att jag inte skrivit om kost är att jag tror att det finns många andra som kan ämnet betydligt bättre och alla människor är också olika, och har fullständigt olika behov av näring, och samma kost passar omöjligt alla.


Tränar man mycket behöver man bra energi, och näringsämnen som gör att kroppen kan återhämta sig och så att immunförsvaret är starkt, och energi så att man orkar träna. Uppfattningen att man automatiskt kan äta vad som helst för att man springer 10 mil i veckan vet jag inte var den kommer ifrån. För så är det ju verkligen inte.

Jag är inte speciellt strikt i min kost, men jag har ett spår som jag följer ganska starkt när jag gör mat: Använd sådant som är ingredienser och inte sådant som har ingredienser. Det låter ganska simpelt, men det har egentligen en väldigt stor betydelse. Halvfabrikat kommer aldrig in i vårt kök, inte heller take-away (det har hänt en gång senaste två åren); lunch äter jag dock ute varje dag, men ser till att det oftast blir en ganska bra sådan; dagens lasagne innehållandes några saltkar, och smakförstärkare är inte riktigt min melodi. Glass - ja, där gör jag undantag.

Jag tycker att det är ett relativt enkelt sätt att undvika tillsatsämnen och behålla näringsämnen genom att man gör allt från grunden, att man bakar sitt eget bröd, gör sina egna hamburgare osv. Och godare blir det också.

Jag håller som bäst på att fördjupa mig i Primal Living, och läser en bok om det. Primal living syftar egentligen till hela livsstilen och hur vi i dagens samhälle stressar upp oss och lever ett liv som våra kroppar inte är anpassade till; intressant visst, men kanske lite väl extrema tankar för min smak. Men det finns riktiga guldkorn i denna livsstil, och detta tilltalar mig. Jag har inte kommit så långt i boken ännu, men lovar att återkomma då jag har något som jag tycker är speciellt intressant. Jag tror att det som Jonas Colting förespråkar ligger relativt nära detta, (men jag har inte läst hans böcker så jag är inte helt hundra, men författaren refererar till Colting i sin blog).

Kosten som förespråkas i Primal Living är, för mig, glädjande nog väldigt nära det kost som jag tycker är bra och som jag redan äter. Det som skiljer är att man enligt Primal borde undvika grains; något som jag äter ganska mycket av, och antagligen kommer att fortsätta med, men att vara lite mer uppmärksam vad gäller processerade ingredienser är inte dumt; det är alltså ingen diet, utan helt enkelt ett sätt att leva och må bra. Jag fortsätter fördjupa mig i Primal Living; om ni är intresserade att läsa finns mängder med material på denna blog: Mark´s Daily Apple.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar