tisdag 9 mars 2010

Naprapat och Power Plate

Idag har jag varit på naprapatbesök för min ljumske. Det kan tyckas aningen nervöst att uppsöka hjälp redan efter knappa 2 veckor med känningar, men efter den skada jag drogs med förra året, då jag först gick med skadan i någon vecka, sedan besökte ortoped, och några veckor senare igen en ny ortoped, som skickade mig till naprapat, tyckte jag att jag hade allt att vinna på ett besök. Ingmarie rekommenderade PA påHärnösands Ryggklinik, som finns i anslutning till PowerPlate Center i Stockholm.


Diagnosen som jag fick var att höften var ordentligt snedvriden, antagligen av att jag halkat och blivit sned (kommer inte ihåg att jag halkat och vridit mig vid något speciellt tillfälle, men ändå mycket möjligt att jag gjort det om man tänker på vilket underlag man rört sig senaste månaderna). Ett antal nålar i höftpartiet och rumpan, lite knaxande och inte precis någon spa-behandling, order om löpvila någon dag nu efter behandlingen, men sen ska det bara vara att köra igen, dock lugnt i början.

Nu håller jag tummarna för att jag ska komma undan med detta; jag hade ju redan målat upp skräckscenarion med månaderlånga löpförbud. För er som såg Solsidan i fredags, kan jag meddela att jag hade starka medkänslor för den haltande labradoren; den kanske också borde besöka PA.

Efter naprapatbesöket fick jag äntligen testa på PowerPlate med Ingmarie. Vi körde ett ganska lugnt program eftersom jag ju precis varit på behandling. Väldigt annorlunda träning än vanlig styrketräning, och jag känner att åtminstone baklåren fått sig en ordentlig omgång. Fler PowerPlate pass tänker jag absolut testa framöver!

Lustigt nog hade Bureborn naprapattid efter mig; roligt när man träffar på blogg-vänner som man tycker att man känner, men ändå inte. Vi hann diskutera det ena och det andra, och jag fick trevligt sällskap till t-banan sen; man tackar!

Trots att ett naprapatbesök kanske i sig inte är världens trevligaste, känns det nu riktigt bra; PA verkade väldigt kunnig (och ordinerade inget längre löpförbud; yey!), och så fick jag ju träffa två hjärtligt spralliga tjejer på köpet :) .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar