tisdag 2 mars 2010

Asics GT-2150

Senaste veckorna har jag sprungit de flesta av mina pass med Asics GT-2150 som jag fick för utvärdering från Asics. För två år sedan hade jag ett par GT-2130, alltså en föregångare till dessa, som jag var mycket nöjd med. Mina förväntningar på skon var att den skulle ligga någonstans mitt emellan Kayanon och DS-Trainern som jag i huvudsak tränat med det senaste året.


Enligt beskrivning, är Asics GT-2150 modellen en stabil sko med bra komfort, och uppföljaren i GT-2000 serien som passar såväl kortare distanser, som riktigt långa. Modellen ger ett visst pronationsstöd. Jämfört med förra året är årets modell 10 gram lättare.

Mina initiala förväntningar om att den skulle vara en mix av Kayanon och Trainern stämmer ganska långt. Den är inte lika smidig som Trainern, men inte fullt lika massiv som Kayanon. När man lägger ner fötterna i skorna känns det verkligen att det är en riktig komfort sko, och en sko som har dämpning för att tugga ordentligt med mil. Jag är rätt så plattfotad, och ett pronationsstöd som denna modell har passar mig (jag pronerar dock inte så mycket att jag behöver speciella inlägg i skorna enligt naprapaten).

Skulle jag bara köpa ett par springskor per år, eller vartannat år, skulle denna modell vara en stark kandidat. Då jag hade mina 2130, var det enda löparskorna jag sprang med, och med dem gjorde jag allt från att tugga ordentligt med km, springa intervaller, springa millopp, ett 3 km terräng race, och ett halvmarathon, och tyckte att de fungerade bra i alla lägen. Modellen känns också mycket slitstark, och jag tror att denna har en betydligt längre livslängd än min favoritsko DS-Trainern.

När man ska köpa nya springskor och inte är så erfaren, är det att rekommendera att ta hjälp av personalen på butiken, som kan hjälpa till med en analys av löpsteget, kan ge rekommendationer, och ge råd huruvida du behöver en pronationssko eller inte. Jag har alltid köpt mina skor på Runner's Store, och fått mycket professionell hjälp där, men även på LöpLabbet, och övriga sportaffärer, t.ex. Stadium kan man få bra hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar