onsdag 27 januari 2010

Ultratillåtet

Jag försöker ha en ganska human inställning till löpning, och det vill jag gärna också förmedla vidare. Trots att man förälskat sig i ultralöpning, kan man fortfarande vara relativt normal (väl?). Dock hamnar man ibland på små villospår. Jag har följt en tråd på funbeat gällande ett 24 timmars lopp i Esbo, Finland; III Endurance 24h som går av stapeln nu kommande helg. Redan sedan jag först såg informationen om loppet blev jag (som tidigare Helsingforsbo) nyfiken. Startplatserna gick åt som smör i solen, och ett gäng svenskar ska också ge finnarna en match.


Det som gjort mig mest nyfiken på loppet är det att jag skulle vilja veta hur finska ultralöpare agerar, och det sociala har för mig en väldigt stor betydelse då det gäller ultralopp. Finländare är ju i allmänhet mera tystlåtna än svenskar, och den finska humorn skiljer sig en del från den svenska. Jag kunde inte annat än känna att det var mitt i prick när jag på funbeat-tråden såg att någon läst instruktionerna för loppet och noterat"Vomiting is also possible during the race", med ytterligare förklaringar att om man hamnar i den situationen, bör man hålla sig till toaletterna, plastpåsar eller skräpkorgar (kallas roskis i Finland). Så nu vet vi det.

Foto: Privat. Det var visst ingen annan som tagit samma vägval de senaste 10 minutrarna.

Det var dock med ingen som helst humor i tanken som jag på allvar övervägde att ta ett bastubad (uppvärmning som uppvärmning) innan jag snorkkade hem idag. Alla tankar på intervaller var bortblåsta, och det var otroligt tungt före, och jag fick mjölksyra av att bara springa vanligt. Snöoväder står verkligen inte på min önskelista, men jag måste ändå säga att det är lite mysigt. I alla fall när man snorkkat klart.

Foto: Privat. Insnöad?

Vomiting is possible - ja, det tackar vi för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar