måndag 18 januari 2010

Styrka eller skämmas?

Att ta sig ut och springa känns inte som någon större ansträngning för tillfället; då menar jag just det att komma sig för; inte att det inte skulle vara ansträngande att springa. Det går ganska automatiskt, om det då inte är fråga om några inplanerade intervaller; då drar jag mig lite mer för det hela, och visst är man ibland lite sömnig på mornarna, men allt kan ju inte vara rosenrött hela tiden. Eftersom jag under veckorna transportlöper, är det mer fråga om - hum... ska jag till jobbet idag? Inte så svår fråga att svara på. Jo, klart jag ska till jobbet; då är det bara att springa. Likadant när jag ska hem. Hum... ska jag sova på jobbet i natt. Inte heller så svår fråga. Nej, det är bara att springa hem.


Foto: Privat. Springa - yeah. Fast man blir förfasligt snorig av att springa i snöyra.

Något som är ack så svårt är att få till ordentliga styrkepass. Igår under passet medAndréa, pratade vi om vikten av styrketräning för löpare. Så gott som varje dag gör jag några set med hantlar, utfallssteg, eller bål- och pilatesövningar. Pilatesövningar tycker jag är väldigt viktiga, eftersom jag sitter framför dator hela dagarna, och det är lätt att man blir lite ihopsjunken, och det känns som om pilates sträcker ut ryggen väldigt bra.

Men dethär att komma sig för. Det är så svårt! Jag brukar nu som då gå till gymmet, och tränar då ganska varierat, men gymbesöken är inte speciellt frekventa. Därför har jag skaffat mig lite hemma-verktyg så att jag ska kunna träna styrka hemma, och man kommer faktiskt väldigt långt med bara kroppen som vikt. I teorin är det ju så enkelt. I praktiken känns det som en omöjlighet med en Berlinmur som barriär. Idag på vägen hem bestämde jag mig för att jag idag minsann skulle träna ett 30 min. pass med både bål- och rehabövningar, och en del hantelövningar. Av någon orsak hamnade jag först i duschen, och sen fastnade rumpan i soffan med datorn i knäet, och nu börjar jag känna att det börjar vara tid för att fixa till middagen.


Foto: Privat. Styrka - Eh... grejerna ligger ensamma och väntar.

Nu har jag dessutom skrivit här att jag planerat att träna styrka i 30 min. idag. Två alternativ: 1) Jag tränar min styrka 2) Jag får skämmas när jag inte kommit mig för. Bäst att skrida till verk (eller skämmas... denhär soffan var ju väldigt skön, och det finns en massa intressanta bloggar som uppdaterats och borde läsas).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar