fredag 4 december 2009

SL med ultimatum

Kommer ni ihåg dethär? Under förra vintern och våren höll jag noggrann koll på när jag borde ha köpt nya SL kort ifall jag inte skulle ha transportlöpt. När sommaren kom föll detta lite i glömska, främst för att jag tyckte att det då minsann inte var motiverat för någon med under 10 km till jobbet att ha ett SL kort.

Nu tänkte jag ta upp SL tänket igen, och jag kan inte komma att tänka på någon bättre tydning av SL än att det betyder "shoppa löparkläder". "Spring långt" på en stark andra plats. Jag börjar dock med ett litet undantag - jag började helt enkelt med att shoppa, och räknar idag som dag ett. Nu är det 30 dagar tills nästa gång det skulle vara dags för ett SL kort.

Håll till godo. Tids nog avslöjar jag vad som finns i påsen. Under tiden kan man ju alltid spekulera.

Men, här kommer haken. Det är så att jag sällan köper grejer jag inte behöver. Får jag ett infall att shoppa något av impuls (vilket är mycket sällan), tycker jag att den impulsen är värd att lyssna på. Idag var något av en sådan dag. Jag var helt enkelt tvungen. Därför bestämde jag mig för att lägga på ett ultimatum som hake såhär i efterhand. Ultimatumet säger att jag ska bevisa för mig själv att jag faktiskt gjort rätt för mig, och jag ska under de kommande 2 veckorna träna mer styrka än vanligt. 2 timmar i veckan tänkte jag mig; ja det är kanske lite i de flestas öron, men för tillfället är jag urusel på styrkan. Denna vecka ska jag hinna med minst 1 timme. Klarar jag inte av detta får mitt nyförvärv ligga i skåpet tills jag bevisat att jag kan uppföra mig. Ja, jag sparar t.o.m påsen och lägger tillbaka skönheten i påsen om så krävs. Smakar det så kostar det. Så det så.

För att nämna lite träning också, så kan jag idag igen konstatera att kvällspasset på fredagen är något att hänga i julgranen, om man nu har en sådan.

9 kommentarer:

  1. Då är det bästa att Du tränar de här två timmarna i veckan annars kommer vi ju att dö av nyfikenhet ;)

    Två timmar kanske låter lite för dem som enbart styrketränar men springer man så mycket som Du eller tränar andra saker så är väl två timmar himla bra jobbat! :)

    Själv tänkte jag mig två styrketräningspass/vecka och tre joggpass (sen kommer det inte att bli fem dagar alla veckor utan kanske ihoptryckt på tre pga. jobbet).

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Jag tror du har dåligt samvete över att pensionera dina gamla DS-Trainers och har bestämt dig för att renovera dom istället. Därför tror jag det är Shoe Goo som ligger i påsen ;)

    Nja, det är nog en fräsig löparväst :)

    SvaraRadera
  3. Styrka är guld! Jag har börjat lägga lite mer krut på den biten och har fått mycket positiva resultat efter det!

    SvaraRadera
  4. Pernilla - Låter som ett bra upplägg du har. Och jag ska nog ta upp det som finns i påsen, men det åker ner igen om jag börjar fuska.

    Daniel - Shoe Goo? Måste googla - menar du att det finns hopp för avdankade doijor? Fräsig löparväst var ganska nära faktiskt :)

    Kalle - Har funderat på en pannlampa faktiskt; har inte sprungit mycket med lampa sen jag avslutade min nattorienteringskarriär, men det skulle ju vara en bra grej att investera i. Men inte det denna gång.

    Petra - Det tror jag också. Ni verkar ha haft ett grymt bra pass igår, så man blev riktigt sugen :) .

    SvaraRadera
  5. Är dämpningen slut så hjälper inte Shoe Goo men det är jättebra att laga skador med, även till "vardagsskor".
    Jag tror Stadium säljer det under ett annat namn om du någon gång skulle behöva.

    SvaraRadera
  6. Daniel - Tack för förklaringen. Wikipediade det hela och hade fått kläm på vad det var :)

    SvaraRadera
  7. Helt rätt! Jag är heller ingen impuls- shoppare. Men som sagt när det kommer impulser så kanske man i bland ska lyssna på dem. ;) Jag ser heller ingen anledning till att jag ska ha ett SL kort. Det är ju helt fantastiskt skönt att börja dagen med någon typ av träningsrunda och sedan sluta dagen med det.

    Hoppas att du får en jätte fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Åsa - Tack; och så rätt har du. (Och vi verkar ganska lika du och jag :) )

    SvaraRadera