lördag 5 december 2009

Långpass med Miles

Efter några veckors paus från långpassandet var det idag dags för en långpanna. Mr. Miles (min Garmin heter så; egentligen döpte jag makens Garmin till det, men tyckte att namnet var så bra så jag snodde tillbaka det) har legat i garderoben orörd i flera veckor, och jag tyckte att det t.o.m. var lite spännande att ta på sig pulsbandet och klockan igen. Då jag transportlöper har jag oftast inte klockan eftersom jag vet hur långt det är.

Ja, och så har jag ju fixat till Snorkkis bullar också. Maken har plötsligt fått en massa ärenden till köket. (Tyckte att en bild på bullarna var lite trevligare än en bild på Miles.)

Första 5 km hade hag sällskap av maken som skulle på spinning, men efter det var det Mr. Miles och jag. Och så min nya jacka förstås. Första femman gick i riktigt bra tempo, och jag kände att det var lite kul att springa snabbare än ett vanligt långpass. Pinnade på, och passerade milen (vilket visade sig vara 10.5 när jag laddade in passet) på 55 min. Bestämde mig för att försöka hålla samma tempo i 10 km till, och efter 20 km skulle jag varva ner lite. Pulsen höll sig på nästan konstant 149-150; vanligen brukar jag ha 140-143 på långpassen, då med ca. 35 sekunder långsammare km-tid. Passerade 20 km på ca. 1.50, varefter jag promenerade och joggade lite om vartannat sista kilometrarna via butiken (för att köpa potatis) och hem.

Hela passet kändes bra, och jag var förvånad att pulsen ändå var så pass låg trots att farten var betydligt högre än vanligt. En ganska angenäm tur vi hade Mr. Miles och jag.

11 kommentarer:

  1. vilket bra namn!! och tack för tipsen i mitt inlägg!

    SvaraRadera
  2. Nu har jag en blogg och kan kommentera din. Min Garmin (nyss inköpt i USA) visar bara %batteri, så den är skickad på lagning. Men det jag ville skriva var TACK för run commute - det är en revolution för en heltidsarbetande mamma som har svårt att få plats med träning!

    SvaraRadera
  3. Ja, det var en låg puls för ett sånt tempo (även när jag jämför med min egen puls, vilket egentligen kanske inte ger så mkt då man bara kan jämföra sig med sig själv, men men...). Bra jobbat med löpning o bakning!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Härligt med långpass det var alldeles för längesedan jag var ute på en längre runda... Löpningen imorse var verkligen en bra uppladdning inför konserten och den gick bra :)

    SvaraRadera
  5. Mr Miles...Vilket härligt namn! Lite spännande men samtidigt anonymt. Och vad härligt att höra (läsa) att det är fler än jag som handlar på (löpar)vägen. ;-)Tror banne mig att det finns vissa affärer jag aldrig haft "vanliga" kläder på mig när jag varit i dem....

    SvaraRadera
  6. Najs med både bullar och långspring! Jags er fram emot att komma igång med springandet ordentligt efter viloperioden nu igen!

    SvaraRadera
  7. Du verkar ju vara i en kanonform just nu!

    SvaraRadera
  8. Sara - :)

    anneliten - Ska kolla in din blog. Och vad kul om du fått till transportlöpning!

    Miss Agda - Var själv väldigt förvånad över att pulsen var så låg, men som du säger; man kan ju bara jämföra med sig själv.

    Ulrika - Löpning funkar för allt! :)

    Ingmarie - Hihi, det är väldigt sällsynt att jag går till när Ican i vanliga kläder; händer typ aldrig.

    Andréa - Kommer nog inte att vara några problem för dig; du verkar ju vara i kanonform konstant!

    julle - Har ju tränat ganska lungt senaste veckorna så det kanske gjorde att pulsen var så låg.

    SvaraRadera
  9. Så fina bullar du har bakat!

    SvaraRadera
  10. Och jag blir också sååå snål på bullarna!!! Förstår att det är mer trafik in till köket =) Ha det bra!

    SvaraRadera
  11. Jenny - Goda var de också! Såg att du också bakat lussebullar :)

    Jenny-syster - Ni är välkomna att komma o smaka! (Om det finns några kvar efter att jag varit borta två dagar)

    SvaraRadera