söndag 13 december 2009

Klädsel för vinterlöpning

Många tycker det är svårt att veta hur man ska klä sig om man ska springa utomhus under vinterhalvåret. Jag som inte gillar löpband brukar springa utomhus året om, och med rätt klädsel får man inte känslan av att det är för kallt, eller att man befinner sig inne i en plastpåse (som man lätt får känslan av om man klär sig allt för varmt).

Beroende på vilken temperatur och vind det är brukar jag bestämma hur mina lager med kläder ser ut.

På benen har jag så gott som alltid vintertights. De fungerar väldigt bra för temperaturer omkring +7 till -7 grader. Blir det kallare än så har jag gärna ett par långkallingar under. Vintertights tillverkas av många olika märken, och trots att de är lite dyrare än vanliga tights, är de verkligen värt kostnaden. Mina vintertights har vindstopper tyg på framsidan av låren, och håller på det sättet både vatten och vind ute.


På fötterna har jag vanliga springstrumpor. Jag tycker inte att det är ett problem att man börjar frysa om fötterna när man springer, men är du frusen - ta dubbla lager strumpor, och se till att de har ordentligt långt skaft så att det inte blir mellanskarv.

På huvudet har jag oftast en buff. Öronen är mest utsatta och då är buffen utmärkt. Annars fungerar ju en vanlig tunn mössa eller en löparmössa bra. På händerna har jag vanliga tunna stickade vantar. Är det några minusgrader, eller ännu kallare har jag ett par längdskidhandskar som jag använder.

Överkroppen är kanske den svåraste biten, men också den som är lättast att anpassa tycker jag. På vintern springer jag alltid med en underställströja. Att ha ett par bra underställsomgångar är viktigt tycker jag.


Är det några plusgrader har jag gärna en jacka som inte är jätte tät, och då tycker jag att en vanlig sommar springjacka fungerar bra ovanpå underställströjan. Är det lite kallare eller blåsigt har jag gärna en mera tät jacka, som naturligt är lite tjockare, detsamma gäller om det regnar/ snöar. Jag tycker att det är viktigt att ha en riktig löparjacka, eftersom de är anpassade just efter rörelser man har då man springer, och reglerar värmen lämpligt. Av någon anledning tycker jag att det inte fungerar att springa i min längdåkningsdräkt, likadant som det inte passar att åka skidor i mina springkläder. Går temperaturen ner mot -5 kan man dra på en extra funktions t-skjorta mellan underställströjan och jackan, och blir det ännu kallare vill man kanske ha dubbla lager underställ. En tunn halsduk har jag nästan alltid, eftersom jag inte gillar när det "blåser in" runt halsen.


Jag har för tillfället inga speciella vinter springskor när jag springer, främst för att senaste vintrarna varit ganska snälla, och antalet dagar det varit halka eller mycket snö har varit ganska begränsat, men bor man där det är mera vintrigt än i Stockholmsområdet tror jag att vinter-löparskor inte är någon dum ide' - man vill ju inte gärna halka.

Det finns inget dåligt väder, eller hur? (Eller som maken precis uttryckte det: Det finns inget bra väder, bara bra kläder)

19 kommentarer:

  1. Jag fryser alltid om rumpan när det blir kallt - extra mamelucker är räddningen. Men ibland hjälper inte ens det...

    SvaraRadera
  2. Bra tips! :) Är lite nyfiken på Asics Arctic Trainer (skor med spikar), har du testat dem? Måste komma ihåg mameluckerna på nästa löppass, idag frös jag om häcken...not good! Kram

    SvaraRadera
  3. ha ha! Jag gillar redan din man! Rumpan är annars ett aber precis som anneliten säger. Och armarna/axlarna. Extra vindskydade kallingar, gärna dubbla, brukar funka. (Den stora rumpan får man på köpet. hehe) Armar och axlar är värre men dubbla underställströjor brukar funa. (Dock blir det inga snygga breda axlar av dem.)

    SvaraRadera
  4. anneliten - Hihi, fick googla mamelucker, så nu vet jag vad det är; finns såna på typ sportaffärer? Man vill ju inte vara kall om rumpan.

    Petra - Fick ju googla även Arctic Trainer :) ; har alltså inte testat dem, men dubbar kunde säkert vara bra!

    Ingmarie - Ett annat tips för överkropppen är ryggan man har om man transportspringer; värmer också extra :) .

    SvaraRadera
  5. Jag provade vintertights igår på Stadium men blev besviken både på SOC och Craft, vad gäller passformen, SOC hade konstiga "veckiga" reflexdetaljer på låren bak där tyget då korvade sig och Crafts satt bara bra runt vaderna, från knäna och uppåt satt dom just inte tight. Mycket av tights-känslan gick förlorad. Jag brukar köra med ett par kraftigare Newline-tights med underställ under om det är kallt men skulle gärna hitta några schyssta vintertights...får väl fortsätta leta.

    SvaraRadera
  6. han verkar kul han, din make! ;-p
    Bra klädguide! Har märkt att jag klär på mig för mycket även när det är svinkallt ute, man blir varmare än man tror. det jag är evigt tacksam över är mina löparhandskar, vintertajtsen, och löparmössan som andas. Sweet!

    SvaraRadera
  7. Tack för trevligt lunchsällskap! Det måste vi göra om och kanske lite löpning inpå det nya året. Kram

    SvaraRadera
  8. Insåg att vi har samma uppfattning om hur mycket kläder man ska ha vid resp väder... däremot har jag fortfarande ej köpt vintertights utan kört på underställsbyxor+sommartights, t.o.m i längdskidspåret... :P kanske börjar bli dags nu...

    SvaraRadera
  9. Jag tycker att det jobbigaste är halkan och jag fryser också om rumpan.

    Köpte Crafts vintertights på Vingåkers Factory Outlet, 400 spänn tog de där. Perfekt!

    SvaraRadera
  10. De mamelucker jag har är av två slag: egenhändigt avklippta underställsbyxor och något slags färdig variant som jag köpt på Runners store (Craft) som nog snarare är en kalsong med ben än en mameluck - den har i alla fall vindskydd avpassat för en snopp...

    SvaraRadera
  11. Staffan - Ville inte göra för mycket reklam i inlägget, men måste ändå puffa för Nike's vintertights; de är oslagbara (tycker jag).

    Mikkan - Funktionskläder är verkligen the S!

    Åsa - Tack själv! Bästa avkopplingen på dagen!

    fartfylld - Tycker du att det funkar bra med underställ + tights är det väl bara att köra så; men, jag skulle inte byta ut mina!

    Minna - Välkommen hit! Halkan är lite jobbig, gäller att ta det riktigt försiktigt. Lite fjantigt låter det men - dubbla underbyxor av typen mer täckande - det värmer kanske lite extra. Dina Craft vintertights låter som ett riktigt kap!

    SvaraRadera
  12. anneliten - Tack för beskrivningen:) . Egna lösningar såsom avklippta plagg ät smarta!

    SvaraRadera
  13. Tack för ett bra inlägg! Funderar på vad jag ska köpa för vinterkläder så nu blev jag lite klokare :)
    Kör för det mesta i sommartights även på vintern men det blir lite kallt på lugna långpass.

    SvaraRadera
  14. Härligt med outfit-tips från ultra-löperskor/löpare! Särskilt för en ovan vinter-löperska som jag :)

    SvaraRadera
  15. Bra tips, som alltid. Själv brukar jag springa i mina vanliga vår/höst-ställ men med fullt underställ (byxor och tröja) under. Är det riktigt kallt (under 0:an) blir det ett lager 2 i form av en löparfleecetröja också!

    SvaraRadera
  16. Daniel - Men du har ju nya jobb-byxor; du kan ju kuta i dom gamla, hihi. Nä, ärligt - vintertights är toppen.

    My new life - Kul om tipsen är till nytta.

    johan - löparfleece tröja har jag aldrig testat; är de sköna?

    SvaraRadera
  17. Jag kör också vintertights (nike) och ovanpå har jag ett par houdini mamelucker, perfekt då även jag är frussen om rumpan.

    SvaraRadera
  18. Vill man har varma och riktigt elastiska vintertights så kan jag rekommendera NewLines. Helt klart de skönast vintertights som jag har provar. De sitter tights och skönt och känna inte alls lika strama på framsidan av låren som andra vindtäta tights kan göra.

    SvaraRadera
  19. Carina - Bra idé!

    Maria - Måste kolla in New Line tightsen; jag har bara ett par, och skulle behöva ett ytterligare par. Tack för tipset!

    SvaraRadera