onsdag 30 december 2009

Trollet och Snorkkis goes tant

Sen det började snöa för ca. två veckor sen, har jag hela tiden trott att vintern inte kommer att vara långvarig, och att jag således skulle klara mig med mina vanliga löparskor hela vintern. Alternativet skulle ha varit att ta fram orienteringsskorna som har bra dubbar, men eftersom de är väldigt precis i storleken, och för att få bästa passformen brukar jag dränka skorna i vatten eller trampa några minuter i ett vattenfyllt dike (ja, orienterare sysslar med sånt), kändes det alternativet inte speciellt lockande med tanke på att det är omkring -10 grader. Efter att ha slirat runt, och igår och idag faktiskt varit smått rädd att halka som rådjur på is, gjorde jag slag i saken och köpte broddar som en liten nyårspresent till Trollet och mig.


Fick tillfälle att använda dem på hemvägen idag, och är verkligen nöjd med funktionen. Speciellt i uppförsbackarna fick man väldigt bra grepp, och även på plan mark var de bra. I nerförsbackar får man ändå vara lite försiktig, men broddarna gjorde att också backarna kändes säkrare.

Jag är ändå lite skeptisk till hur bra kvalitet broddarna har, och tror inte att de kommer att hålla speciellt länge, men servar de mig minst en vecka tycker jag att de är värda sitt pris. Dagens hemfärd kändes i alla fall betydligt mer säker, och så flyttar dessutom fotgängare på sig när de hör att man kommer kraffsande med sina dubbar. Men - var fanns alla tanter med broddar? Fr.o.m. nu heter de "coola löpar-broddar"; vare sig det är Snorkkar eller tanter som använder dem.

Och något helt annat: Jag hörde ryktesvägen att pappa varit och införskaffat kolfiberstavar, och att hade väl vallade längdskidor bara att ställa sig på och åka iväg. Min lilla groda kan bli en oätbar elefant.

11 kommentarer:

  1. Äh, jag tränade ju inte ute direkt :P
    Måste förövrigt också köpa nya broddar. slet sönder en förra året. Tycker det är guld värt på våren när snön blivit is! Även om det är lite pensionärs-varning på det.

    SvaraRadera
  2. Det är bara förnuftiga, tuffa och supercoola som använder broddar/dubbskor! Så välkommen till de smartas club! :-)

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte varför jag säger tant-broddar.. fast å andra sidan så är ju tanter coola, ellr hur? :) ang priset, jag filosoferade också om hur länge de håller och kom fram till att om de är dugliga under ett par pass så är de värda stålarna :)

    SvaraRadera
  4. Jag är oxå tant i så fall - har exakt likadana broddar som ni! Kändes ganska OK att springa i dem men mitt löpsteg blev lite annorlunda faktiskt, mer pronation!

    SvaraRadera
  5. Mina kostade 150 pix, tror som Du att kvaliten inte är den hållbaraste men vad kan man begära för de pengarna - några bra löppass och de har betalat sig själv.

    Man slipper akuten, rtg, smärtan, gipset o.s.v. Och man kommer ut oavsett väder :)

    SvaraRadera
  6. Jag gillade greppet, men de gled omkring en aning trots att jag köpt rätt storlek. Nåväl, skönare med broddar än tunga dubbskor...

    SvaraRadera
  7. Tanter vet att ta hand om sin hälsa...

    SvaraRadera
  8. Fiffigt med broddar :) Tycker inte alls du behöver känna dig som en tant. Jag har ju dubbdäck på cykeln under vintern och tyckte det var lite tantvarning över det först också. Nu då jag har vant mig skulle jag aldrig cykla med "vanliga" däck under vintern. Önskar dig sköna löpturer med broddarna!

    SvaraRadera
  9. Broddar, fiffigt...måste leta fram mina och se om dom funkar, ja vilken sort jag köpt en gång i tiden...ja annars får jag springa skogen, där inte så mycket is finns.....
    Men gott nytt joggår på dig.....

    SvaraRadera
  10. Keron - Ja broddarna var verkligen värda investeringen.

    Ingmarie - Yey!

    Miranda - Tänkte precis likadant; och nu har de klarat av 2 pass!

    Magdalena - Ja löpsteget blev lite annorlunda. Antar att det beror på var dubbarna hamnar.

    Pernilla - Absolutely.

    Petra - ja våra gled också lite på snett trots att de var tighta.

    anneliten - Så är det nog :)

    Jenny - Dubbdäck på cykel är verkligen kanon! Tyvärr har jag inte fått på mina ännu iår, men är inte så cykelsugen heller; men dubbarna funkar verkligen bra!

    Bondbruden - Gör det! Och gott nytt år på dig också!

    SvaraRadera
  11. Haha, jag tänkte precis likadant - "äsch, det försvinner ju snart ändå, jag springer på löpband så länge". Dagen efter dig gav jag också upp, och drog och köpte likadana slipstoppers (låter f ö coolare än broddar) :)

    SvaraRadera