tisdag 29 december 2009

Tip tap löpning

Går från tomtejoggande till tip-tap-löpning

Jag vet att julen egentligen börjar vara över, men det hindrar inte mig från att trippa vidare med tip-tap steg när jag springer. Det är liksom lite svårt att undvika.

Igår var det +3 grader och lätt regn när vi sprang hemåt på kvällen. Man fick vara aktsam för att inte slira omkull på grund av det hala och sliriga underlaget. Det plaskade ordentligt om fötterna, och jag trodde nästan att det skulle börja växa ut simfenor på fötterna. Trollet mumlade något om akvarium i ena skon; han skulle visa mig det då vi kom hem, men det föll visst i glömska.

I morse visade termometern på -9 grader. Från gårdagens regn och slask fanns tydliga spår i form av skarpt underlag och igen väldigt halt på många ställen. Igen fick jag springa med tip tap steg, och det gick ändå förvånansvärt bra, men näst intill omöjligt att göra något mer avancerat av passet. Under dagen gissar jag att isen hade polerats riktigt glansig och fin, för på hemvägen var det halkigt värre.

Ta det riktigt lugnt i halkan vänner!

7 kommentarer:

  1. Man får verkligen vara försiktig i halkan. Vi har det fortfarande bart men det ska bli snö och kallt så in i bengen. Inget hindrar Fröken Snork från en runda. Bra sprunget!

    SvaraRadera
  2. Jag är grymt stolt över att jag lyckades ta mig nästan 23km utan att ramla en endaste gång :)

    Bra jobbat du med! :)

    SvaraRadera
  3. Jag fick ju nästan en chock av all is, hade aldrig förväntat mig SÅ mycket! Farligt för oss tomtelöpare ;)

    SvaraRadera
  4. Oj oj, halkan var inte nådig! Jag fegsprang två varv på en sträcka som var helt OK här i Uppsala :)

    SvaraRadera
  5. Äsch, jag körde en progressiv fartlek idag i halkan med sista km (den åttonde) på 3:55 :-) Tappade fästet rejält en gång men utan vurpa som följd! Håller man sig till cykelvägar och trottoarer är det OK men bilvägarna är såphala.

    SvaraRadera
  6. Det som också är väldigt jobbigt är att nu när det slaskiga frusit på så är det så knögligt att springa på. Man får verkligen tänka sig för när man far fram.

    SvaraRadera
  7. Anna - Idag lade jag mig dock, och köpte broddar - ett mycket bra köp tror jag.

    Andréa - Ja det var verkligen en bedrift! Över 2 mil i denna halka är verkligen imponerande.

    Miranda - Ja det var verkligen farligt halt nu!

    Petra - Tror man gör klokt i att fegspringa; bättre det än att halka omkull!

    Staffan - Det var inga dåliga km-tider! Lyfter på hatten.

    Carina - Ja, de skarpa kanterna är jobbiga och besvärliga. Men vintern lär väl vara ganska övergående.

    SvaraRadera