tisdag 8 december 2009

Som tusan, för tusan

Från det att jag steg ut ur taxin och tills jag skulle ringa in på ett konferenssamtal hade jag exakt 80 minuter. Här är det snabba puckar som gäller tänkte jag, och på 5 röda låg mina jobbkläder i en hög på golvet, och jag var löparklädd. På flyget tidigare idag satt jag och bläddrade i en Runners World, och bestämde mig för att springa tusingar. Urk, blä, usch. Jag verkligen ogillar intervaller, så det var med blandade känslor jag gav mig iväg.

I det upplägg jag kollade på i RW, var det miles man skulle springa, men jag tyckte tusingar skulle passa bra; tusingar har jag ju kört några gånger, och de är effektiva de rackarna. I RW upplägget var farten "tempo", vilket betydde ungefär den fart man skulle hålla som tävlingsfart på en halvmara. Jag beslöt att ca. 5 minuters tempo skulle vara lämpligt, och hade som plan att springa 5 tusingar, och med uppvärmning, vila mellan och nedvarvning, skulle jag hinna hem, duscha och vara redo för samtalet.

RW upplägget; jag körde i stället tusingar.

Joggade först ca. 2 km, och kände mig mjuk och bra i kroppen. Första tusingen gick på 4.50, alltså lite snabbare än jag tänkt. Löpsteget var inte helt bekvämt, men det lossnade till andra som gick på 4.59. Här fruktade jag lite hur jag skulle kunna köra tre till. Bet ihop och sprang tredje på 4.55. Mellan tredje och fjärde tusingen hade jag en några minuter längre joggvila, och sprang fjärde på 4.45 (men då var det ganska bra nerförsbacke). Under femte fick jag håll, och efter 800 m., gav jag upp, men kompenserade med två kortare koordinationslopp när hållet gett med sig.

Oftast brukar det vara benen som börjar klaga och blir trötta, men idag var det faktiskt flåset det kändes mer på. De är verkligen inte roliga de här tusingarna, och egentligen går det ju emot min träningsfilosofi att träna sånt som inte är roligt, men jag sitter ändå här och funderar över när jag ska köra nästa omgång med tusingar. Då tror jag att jag ska sikta på 4.50 tempo. Lite flås skadar väl inte.

12 kommentarer:

  1. Låter som du tränat rätt. Intervaller skall ju ge kondition eller mjölksyra, inte både ock. Kör på!

    SvaraRadera
  2. Ja de är jobbiga men ack så effektiva de där intervallerna. Tusingarna är dock inte att leka med, jobbigt att behöva hålla ut i ett högt tempo i fem minuter (eller som i mitt fall i över fem minuter). Tur att jag bara körde 500 meters intervaller idag :)

    SvaraRadera
  3. Även fast jag vet hur jäkla jobbiga (inte minst psykiskt) de där tusingarna är så längtar jag faktiskt tills jag själv får köra igen :)

    Härligt jobbat!! (Önskar att jag kunde vara hälften så tidseffektiv..)

    SvaraRadera
  4. Härligt, blir väldans inspirerad att köra tusingar jag också! Kanske ska testa till helgen, har en runda här i närheten som är ca 1 km lång... :)

    SvaraRadera
  5. Ha ha ha, jag känner igen det där, ibland är sådant som inte alls är kul och som man absolut inte vill göra oemotståndligt lockande. En slags fascination liksom, "mig ska ni minnsann inte rå på" eller nåt. En pervers önskan att ge igen - ge tusingarna vad de tål!

    SvaraRadera
  6. haha, håller med gullfot; det måste vara den där "ge igen"-grejen som gör det. varför skulle man annars längta efter spyjobbiga grejer? i alla fall så vill jag ha den där känslan av att vara bäst i världen, någon som inte några tusingar stoppar. :)

    SvaraRadera
  7. Flitiga snorkk! Du vet hur man bast anvander tiden till max!

    SvaraRadera
  8. Bra jobbat! Tusingar är läskiga och härliga på samma gång. Fast härliga är dom nog mest efteråt förståss :)

    SvaraRadera
  9. Andrej - Hoppas det! För de äckliga tusingarna vill jag inte ha gjort i onödan.

    Sus - 500 borde jag också köra; måste kika hos dig vad du haft för upplägg.

    Andréa - Konstigt nog längtar man efter sådana pass på nåt sätt. Måste vara fel i skallen :)

    Petra - Låter som en bra idé!

    gullfot - Ja det är lite skumt hur man tänker om sådana avskyvärda ting.

    Therese - Härlig känsla att känna sig bäst i världen; den känslan har jag inte riktigt fått smaka på men det låter ljuvligt!

    Petra - Tack :) (Och du som är vaken då vi andra sover måste ju vara hur effektiv som helst, hihi)

    Anna - Så rätt. Fast jag tycker nästan att de är så äckliga att de också är äckliga efteråt.

    SvaraRadera
  10. Märkligt hur effektiv man kan bli vid tanken på att få träna.. trots att det är äckliga tusingar som står på schemat.

    SvaraRadera
  11. kul å kul. Det är ju alltid roligt efteråt. Det går att hitta något att glädjas över med bra träning. Och min kära Snorkkis - du kör definitivt 5 tusingar på 4:50 nästa gång. Häng gärna med mig och Karin Tri när vi kör tusingar efter nyår (jag ska köra varannan vecka. urk. usch och ljuvligt!)

    SvaraRadera
  12. Ulrika - Handlar väl om hur man prioriterar... ibland brukar man vara skicklig med att trolla bort tid också så att man ska slippa intervallerna :)

    Red - Låter oemotståndligt :) .

    SvaraRadera