torsdag 17 december 2009

Låt mig ta drivan

Hela halva dagen har jag sett stora snöflingor komma förbi fönstret, ibland dalande, mest yrande. Började dagen med ett löppass i snöyran; ett ganska behagligt pass trots att jag blev varnad att det enligt väderprognosen "feels like" -14 grader. Det kunde iofs. bero på att det var medvind.

Hemvägen hade var lite mer intressant. Det hela började med att jag hörde ett förfasligt ylande från Kungsan, så jag bestämde mig för att springa via och kolla vad som var på gång. Fick se Idol-Erik sjunga Higher, och fick lite laddning inför att springa hem. Ordentligt slirigt och mycket snö på vägarna.

Snart hemma efter att ha kollat Idol-Erik och hoppat i drivor

Det slog mig hur alla såg ut att ogilla vädret där de gick, och skulle man möta någon var det ett evigt parerande. Med några centimeter snö, förvandlas ganska stor del till Bambi på hal is. Av någon anledning tyckte jag lite synd om alla dessa som såg så pinade ut av att vara ute (det finns ju undantag också; t.ex. alla barn + föräldrar med pulkor - där ser man lycka över snön). Bestämde mig i alla fall för att försöka göra livet lite lättare för dessa, och tog beslut på att jag alltid skulle hoppa ur vägen när jag mötte någon, så att de fick gå där det var upptrampat.

Det var ganska intressant att se hur folk reagerar när man på 20 meters avstånd hoppar ut i snödrivan och springer som en älg i snön för att de inte ska få snö om byxbenen. Cyklisterna tar jag verkligen av mig hatten för. De uppskattade tydligen att jag tog drivan. Andra tyckte antagligen att det var helt fair att jag som ju var ut av fri vilja hoppade i drivan, vissa noterade det inte, och några såg faktiskt glada och tacksamma ut. I alla fall kostade det inte mig något att ta drivan.

Undrar om det egentligen är något slags samvete som gnager såhär innan jul. Igår hade jag med bullar till mina kolleger (har inte hänt de senaste två åren), och idag tog jag drivan.

10 kommentarer:

  1. Oh en till som älskar det lite "ovanliga" vädret just nu...
    Och det var en kul grej, att hoppa ut i drivan så här...
    Kram

    SvaraRadera
  2. Härligt! Nu är vi tydligen TRE som gillar vädret! :-) Jag vill ha MER snö som STANNAR! faktum är att jag nästan hellre tar drivorna än sliret på cykelbanorna. det är ju KUL! (Och jobbigt...) Du kommer garanterat att få många extra julklappar nu med alla plus som du skaffat dig på bara några dagar. :-)

    SvaraRadera
  3. Hihi roligt jag måste ha sprungit förbi där precis innan dig. Det var ganska mycket publik men ingen på scenen just då. Men det kändes dock som att det var ngt på gång. Synd att jag inte stannade då hade jag kanske fått sällskap. Jag älskar verkligen vinterlöpningen. Och som du säger det var inte många flera än jag som såg ut att njuta. Jag får en kick av vintern! Äntligen är den här.

    SvaraRadera
  4. Haha, rolig och lekfull idé! Väldigt bra tycker jag, och väldigt söt är du på bilden också :)

    SvaraRadera
  5. Jag TOKÄLSKAR detta väder, det påminner mig om Lappland och pappas hemtrakter. I love it!!

    SvaraRadera
  6. Jag älskar snön!!! Törs man inte själv så får man låna någons barn för att åka pulka, kasta snöbollar, bygga ljuslyktor etc.. Springa i snön gör jag dock inte, det lämnar jag över till andra som är bra på't :)

    SvaraRadera
  7. Det jag tycker bäst om med att springa i snölandskap (jag är ju lite mer på landet) är att det blir så tyst! Lugnet sänker sig.

    SvaraRadera
  8. Jag älskar snöväder, iallafall så här när det kommer och man är lite "nykär". Schysst av dig att hoppa i drivan :)
    Ps: Tack för The Crash-tipset, har låten t.o.m. på CD men hade inte tänkt på den.

    SvaraRadera
  9. :) Gulle dig. Jag tänkte på detsamma när vi sprang Söder runt igår. När vägarna är plogade men för smala för att alla ska få plats - då ställer sig en gubbe och tittar på utsikten rakt i gångbanan så att vi (läs 7 stycken) springer ut till höger i drivan.

    Samma sak med två hundägare med alldeles för långa koppel. Jag skulle givetvis gjort som du och instruerat hela klubben om att VI TAR DRIVAN! vilken syn. Jaja, Uffe gjorde det med besked i alla fall.

    SvaraRadera
  10. Bondbruden - Ja vädret är faktiskt riktigt mysigt! Bara man inte halkar.

    Ingmarie - Det verar ganska troligt att snön stannar åtminstone över jul nu! Jipiii!

    Åsa - Synd att vi inte träffade på varann. Och det är ju så fräsht att springa i vintervädret.

    Sus - Tack :)

    Petra - Märktes på bilden på bloggen idag att du trivs i kylan!

    Lotta - Jag tar gärna springandet och du tar hand om pulkandet.

    anneliten - Snön dämpar faktiskt; det hade jag inte riktigt tänkt på, men stämmer helt och hållet.

    Miss Agda - Ja, och snön får väldigt gärna stanna; slask är inte lika trevligt.

    Mia - Man undrar ju hur vissa tänker; eller inte tänker. Vi tar drivan kanske kan funka på tomtejoggen? (Och det verkar som om du fick din del av drivan i morse)

    SvaraRadera