söndag 1 februari 2009

V 5 - Det blev en lugn vecka? Nja...

Veckans träning avklarad, skjortorna inför en ny arbetsvecka strukna och rehaben utförd. Dags att sammanfatta veckans träning:

Efter förra veckans 15 timmars träningsvecka var det meningen att denna vecka skulle bli lugn. Den blev lugn på det sättet att jag inte kört mycket tempo, mitt baklår är ännu inte fine med det, men mängsmässigt blev det ganska mycket träning i alla fall.

Måndag: Löpning 9,5 km 60 min. (återhämtning för benen).
Tisdag: Löpning 8,5 km 50 min. (morgon, bra tempo), + Löpning 7,5 km 47 min (kväll, kände mig tung).
Onsdag: Vilodag; Rehab 20 min (+), Cykel 40 min.
Torsdag: Cykel 40 min., Löpning 10 km 60 min. (5.30 tempo första halvan, sen lite lugnare, joggade/ promenerade sista km).
Fredag: Löpning 7,5 km 45 min., Cykel 50 min.
Lördag: Löpning 23 km 135 min + jogg/gång 10 min. Riktiga långpass, I´m back!
Söndag: Löpning 8 km 45 min; fartlek.

10 timmar (+2 min) totalt. Söndagens pass var jag tvungen att slänga in bara för att komma upp i 600 min :) .

Och jag som dessutom tyckte att jag hade en riktigt lugn vecka träningsmässigt. På något sätt smälter träningen in väldigt smidigt när jag springer till/ från jobbet. Ok, det kanske blir lite för monotont att bara köra pass på 7,5 km - 10 km, och i ganska samma tempo, men bara rehab-grunden är över kan jag lägga in lite mera kvalitet och kanske förlänga något vardagspass upp mot 15 km också. Än så länge får det vara tillräckligt med de kortare passen, och ett långpass på helgen. Styrka borde jag få in mera systematiskt också. Denhär veckan har det enbart blivit rehaben, och pilatesövningar och andra lättare styrkeövningar hemma (som jag inte registrerat).

Jag dräglar vid tanken på att få köra riktiga kvalitetspass, och min förhoppning är att jag skall kunna dra in hårdare tempoökningar än jag gjort hittills, och kanske några längre intervaller också. Korta, explosiva moment har dock naprapaten ännu avrått mig från, men det är ok att dom får vänta lite längre in mot våren. Eftersom dagens fartlek kändes bra, kommer jag också att slänga in lite sånt (inga explosiva spurter dock).

Kommande vecka då. V 6:
Måndag: Cykel + styrka (morgon), Löpning (kväll)
Tisdag: Löpning, ev. långintervaller (typ 4x1 km el. 4-5 min).
Onsdag: Vila (Rehab/ pilates/ styrka (på hotellrummet))
Torsdag: Samma som onsdag
Fredag: Löpning/ Cykel
Lördag: Långpass
Söndag: Vila (hemmastyrka)

Som tidigare när jag lagt upp planer för kommande vecka, har jag inte precis följt programmet till punkt och pricka. Jag tycker bättre om friare träning, men ändå med lite riktlinjer. Så, något sånt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar