lördag 14 februari 2009

7. Own the World

Early-morning runs present truly beautiful experiences worth cherishing - while the rest of the world sleeps, you're the first to break the virgin snow over that field, the deserted streets are yours and yours alone, you see the glory of the sun rise and you don't have to share it with anyone. How smug do you feel?
(Källa: Runners World March 2009)

Tja, alltid är det ju inte njutbar soluppgång man ser på morgonpasset. Här var det dimmigt.

Kan inte säga att jag är ensam på mina joggingturer till jobbet på mornarna vid halv 7 -7. Då är många redan i farten, och också en del löpare, med ryggsäckar på väg till sina jobb. Man känner en viss gemenskap med dessa andra tids-effektiva löparkompisar. Och visst känner man ett visst övertag när man kvittrar in på jobbet, och möter kolleger som halv-sömnigt kollar på en och frågar "sprungit till jobbet idag igen?". Senaste veckorna har man också kunnat njuta extra av att mornarna har blivit ljusare. Annars har det ju varit mörkt både när man gått in på jobbet, och när man gått ut igen vid slutet av dagen, men nu börjar det bli ljust tidigt, så vackert och så uppiggande.

Mina morgonpass är något jag verkligen är nöjd över att jag kommit igång med. En perfekt start på dagen, både för knoppen och kroppen!

5 kommentarer:

  1. Har du en ryggsäck när du springer och hur gör du med jacka och kläder, ja allt du behöver sen under dagen? Det blir ju en hell del som man ska ha med sig. Några bra tips?

    SvaraRadera
  2. Funderar på detta. Jag har 6 km till jobbet. Och halvkassa knän.
    Måndag: cykla till jobbet - jogga hem
    Tisdag: jogga till jobbet - cykla hem
    Onsdag: som måndag
    Torsdag: som tisdag
    Fredag: Cykla? Buss? Rullator??

    Börja försiktigt kanske? När det blir lite ljummare ute...

    SvaraRadera
  3. Anna - ja, logistiken är lite knepig och kräver lite planering. Jag börjar ha en utarbetad strategi vid dethär laget :) . Gillar inte att springa med väska, tycker jag får spända axlar så lätt. En strategi är att muta maken att ta med min väska, och möta upp mig vid t-bane stationen närmaste jobbet som vi båda passerar. Ett annat sätt som funkar ganska bra är att t.ex. måndag cykla till jobbet, och då kan man bunkra upp med ombyte för några dagar, och sen cykla hem som en packåsna med smutstvätt i slutet av veckan.
    At ha dubbla uppsättningar av en del grejer underlättar ju också, t.ex. dusch saker, osv, och min ena vinterkappa bor numera på jobbet, så också de flesta av mina kavaj-dräkter. De får bara göra utflykter till tvätten. Om jag nu skulle åka jobb-klädd till jobbet kan det hända att det skulle bli problem, har inte riktigt någon hel uppsättning hemma. Mobil, plånbok och nycklar får jag ändå se till att ha i fickorna, men det går ju ganska smidigt. Långt och flummigt, men förhoppningsvis lite tips. Planering är det viktigaste för att få system på det hela.

    Andrej - det tycker jag låter som en jätte bra plan, så får du med dig grejer för ombyte då du cyklar på måndag. Jag ser också fram emot lite vår väder. Fast det som är bra nu på vinterhalvåret är att det åtminstone i Stockholm är relativt få cyklister, vilket gör att man kan cykla ganska utan hinder. På sommaren är det viss trängsel, och många cyklister som har egna trafikregler.

    SvaraRadera
  4. Hade jag inte haft 23 km till jobbet, så...

    SvaraRadera
  5. Lena - ja, en halvmara både morgon och kväll kanske skulle vara lite väl... Jag har faktiskt perfekt sträcka till jobbet med tanke på löpningen. Skulle jag springa raka vägen skulle det gå på 35 min, och med lokaltrafik ca. 30 min. Så det lönar sig nästan att springa. (Iofs. är det sällan jag springer raka vägen, försöker undvika de mest traffikerade vägarna, och tar gärna lite längre pass också).

    SvaraRadera