lördag 21 februari 2009

Långpass - Speedcheck

Efter att de två senaste veckornas långpass varit mediokra, avklarades denhär veckans långpass med betydligt bättre känsla. Jag kände mig inspirerad igår, och det höll i sig idag. Det ÄR roligt att springa långt!

Dagens pass var något slirigt, men inte så att det gjorde allt för mycket. Det kompenserades flera gånger om med den underbara sol som kom fram andra halvan av passet, första delen var det lätt snöfall, lite små-mysigt.

Jag har varit lite osäker på farten jag håller, eftersom jag inte är utrustad med GPS pulsmätare, och mer uppskattar sträckorna jag springer med hjälp av lite sunt förnuft och google maps, och uppskattning av farten jag själv tycker jag håller. Vi har dock en "favorit-runda" på 10 km, som vi mätt med GPS, och som idag fick fungera som testrunda. Jag startade med lite uppvärmning innan jag startade med rundan. Började i lagom fart, ungefär det tempo jag håller på de kortare passen jag kör. Efter några km skruvade jag upp farten lite, men ännu var takten behaglig. Höll denhär ganska behagliga, men ändå ordentliga tempot resten av rundan, och klockade in på 53 min, alltså 5.18 / km. Enligt min förhoppning, så det känns tryggt. Joggade lite lugnare en bit, droppade in hemma för toa-, och drick-paus, tog på en torr mössa och vantar, och fortsatte långpasset med ett till varv runt samma runda. Andra varvet sprang jag betydligt lugnare, ett tempo som jag skulle kunna hålla ganska länge kändes det som, och det varvet klockades på 58 min. Dethär var något långsammare än tempot jag kör på mina jobb-resor.

Med två varv x 10 km, upp-, mellan och ner-jogg, blev passet 24 km och 140 min (2 h 20 min). Känner mig väldigt nöjd att jag håller ett så pass bra tempo, och milen på 53 min utan större ansträngning. Svårt att uppskatta hur mycket jag skulle kunna pressa tiden där, men förra vårens 48 min borde inte vara några större problem, och att komma under förra årets halv-mara tid på 1.47 känns också möjligt, hoppas jag i alla fall, då jag har betydligt mer träning i benen nu. Men, dagens speed-check var ju alltså ingen test av hur snabbt jag kunde springa milen på, utan det var ju en "sanity-check" för vilket träningstempo jag håller (verkliga vs. mina egna uppskattningar). Det är sånt man får ägna sig åt när man inte äger GPS klocka.

1 kommentar:

  1. Härligt med den känslan i kroppen och knoppen; att känna sig så stark i löpningen måste vara underbart!
    PS. Cykelgrannen verkar ha försvunnit (i snöstormen?). Men jag hittade en artikel i Aktiv Träning om intervallträniing för cykel. Om du vill kan jag skriva av huvuddragen i upplägget.

    SvaraRadera