måndag 23 februari 2009

Ultralöpning med klack-skor?

7.5 km + 13 km

Kände mig lite extra hård idag då jag började tänka i de banorna. Jag hade ryggsäck på ryggen både till och från jobbet idag, och med all snö som kladdade under skorna, kändes det lite som att springa med extra klack, eller kanske platå-sko.

Fullständig vinter hade det viss blivit av gårdagens och nattens snöfall. Roligt för alla med sportlov att få riktig vinter. Men även för mig, som inte är i pulkbacken särledes ofta, är det uppiggande med ett vitt och ljust landskap. Att det blir oerhörd slirigt att springa kan man kanske ta i någon dag eller vecka, och det tillhörande slasket, tja... det går väl också ann.

Började tränings-/ arbetsveckan med morgonlöpning till jobbet. 7.5 km och 43 min - en slags "no-brainer". Efter jobbet hade jag haft lite funderingar på att köra backintervaller i äckelbacken, men när jag kom ut fick jag genast tänka om. Underlaget funkade inte för intervaller idag, det funkade inte heller för att skruva upp tempot. Reviderade mina planer och tog min ryggsäck på en längre löprunda än jag vanligtvis kör på vardagar. Resultatet blev 13 km och 80 min. Mystempo, men ändå ganska ansträngande med tanke på snömoddet. Kanske dubbar skulle vara nåt i alla fall?

När jag bestämde mig för att ta 13 km.s rundan var jag ändå lite tveksam om jag skulle tycka att det kändes långt som andra pass idag, men på nåt sätt flög mina tankar omkring, tänkte på det ena och det andra, nästan inte alls på löpningen, och hela rundan kändes inte alls lång. Gillar den vägen, så jag får nog ta mod till mig, och springa den lite oftare på väg hem från jobbet.

Jag har redan vant mig med ryggsäcken på ryggen tycker jag. Undviker iofs. att ha för tunga grejer, och är ganska begränsad i min packning, men det stör inte alls mycket faktiskt. Som trollet tidigare påpekat håller man sig på något sätt väldigt rak i ryggen när man har ryggsäck, och jag håller faktiskt med. Så, nu är inte packningen heller nåt hinder för att springa till jobbet! Om jag då bortser från att jag glömde att ta hem jobb-skorna som jag hade tänkt ta med på den tjänsteresa jag åker iväg på imorgon, men andra skor som jag hade hemma ska väl också fungera för ändamålet.

Nu kommer det att bli några lugna dagar gällande träning (tror jag). Mer om det senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar