söndag 15 februari 2009

8. Join the Zzz-List

Stanford University School of Medicine researchers asked sedentary insomnia sufferers to jog for just 20-30 minutes every other day. The result? The time required to fall asleep was reduced by half, and sleep time increased by almost one hour.

Insomnia bild från mitt hotellfönster när jag var på jobbresa i Chicago i oktober. Sömnrytmen tar lätt stryk när man inte är i sina vanliga rutiner.

Med en bakgrund inom forskning tycker jag förstås att det är spännande med forskningsresultat. Jag är ändå lite skeptisk till att 20-30 min löpning varannan dag direkt skulle förbättra sömnen. Däremot, det jag tror kan förbättra sömnen är regelbundna vanor, som jag antar att testpersonerna introducerat när de börjat motionera. Åtminstone jag är ganska känslig för rubbningar i rutinerna. Är jag utanför rutinerna är det svårt att få in bra mat-, sov- och träningsvanor. Men visst gör en högre aktivitetsnivå också att vi sover bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar