måndag 2 februari 2009

Det är tungt att springa fort

Efter all maffe-liknande träning jag kört de senaste månaderna, har jag varit lite nervös över hur det ska gå när jag ska börja lägga in tempo igen efter skadan. Lite fartlek, och tempoökningar har jag testat senaste veckorna, och idag var det intervaller som skulle testas. Jag planerade att ta 4 intervaller *4 min med ordentliga tempoökningar.

Efter ca. 10 minuters uppvärmning gjorde jag första intervallen, kändes bra i baklåret, men jag var ändå lite återhållsam, och utsatte inte musklerna för allt för explosiva moment. Varvade med några minuters lugnare löpning mellan intervallerna. Jag var inte så petig med de fyra intervallängderna, utan körde på ett ungefär 4 min. Efter att pulsklockan igår hakade upp sig totalt, och i förrgår krånglade under långpasset, betedde den sig som den skulle idag, och pulsen låg på omkring 160-165 under intervallerna, och farten tror jag låg runt 5 min/km. Känns avlägset nu att jag förra våren sprang milen på Kungsholmen runt på omkring 4.30min/km, och Stockholm halvmaran på 5.10min/km, och då hade jag inte alls lika mycket träning bakom mig. Men bara rehaben är över och jag kan köra mera kvalitet kanske farten kommer också. Det skulle väl dessutom vara onödigt att ha en formtopp nu mitt på vintern. Dagens pass blev ca. 9,5 km, och 56 min. Varvade ner sista km i mycket lugnt tempo. Nöjd med dagens löppass, men oj vad andfådd jag blev av att dra upp farten!

Och inte nog med det. Började dagen med att cykla till jobbet som uppvärmning, och slank in på gymmet för lite styrka. Gjorde mest hantelövningar, så armarna fick sig en kort, men effektiv omgång.

3 kommentarer:

  1. Du är ju för grym! Själv har jag aldrig tränat tempo och ska dra av första passet med fartlek i veckan. Farten måste väl komma från sådan träning, eller?!?=)
    Hoppas baklåret håller för dig och att du kommer ner i tempo snart!

    SvaraRadera
  2. Visst är det tungt med fartpass men attans vad kul det är. Vad hände med ditt lår som fick dig att ha uppehåll från löpningen och rehabilitera?
    Du kommer ju snart vara tillbaka på dina gamla tider. Bra jobbat, du kör på bra och inspirerar till en del morgonträning för mig.

    SvaraRadera
  3. Linnea - oj, den kommentaren kan jag leva länge på :) . Fartlek är faktiskt bra start, och man märker snabbt resultat tycker jag. Det är det som är så kul med intervaller!

    Anna - ja visst! Och som jag skrev ovan, det är så kul när man märker resultat snabbt. Ang. låret, så fick jag en överbelastning i en muskel i baklåret i början av november, efter att ha kört mycket tempo, intervaller, och en del ganska explosiva saker och mycket löpning överhuvudtaget, och nästan bara asfalt. Så det var väl summan av kardemumman som blev överbelastningen. Kul att jag kan inspirera till morgonträning, du inspirerade ju mig till mina intervaller igår! :)

    SvaraRadera