tisdag 17 februari 2009

10. Keep the Doctor at Bay

Moderate exercise makes immune cells more active, so they're at the ready to fight off infections. In studies at the University of South Carolina, people who jogged 15 minutes five days a week took half as many sick days as couch potatoes.
(Källa: Runners World March 2009)

Dethär säger väl sig självt - att immunförsvaret blir bättre av bättre kondition, och man bygger upp en starkare och friskare kropp med motion. Dessutom slipper (åtminstone jag) en del pendlande med tunnelbanan. Jag inbillar mig att jag slipper en del baciller på det sättet. En annan sak som jag kom att tänka på: Hur är det med korrelationen motion - psykisk balans? Kan ett antal terapi/ psykolog besök undvikas med hjälp av löpning? Åtminstone jag använder löpningen som filter för tankar, och visst kommer man till många goda insikter under km-nötar rundorna? Dessutom blir jag snällare med omgivningen om jag får min tränings-dos.

Träningsmässigt har min vecka börjat bra, med både lite cyklande, styrka och löpning. Idag har jag kört två relativt lugna pass, både på morgon och kväll (8+9 km). Var tvungen att ta foto av denna affisch som jag passerar nästan varje morgon och kväll.

Verkar lite små-farlig. Söta troll som ger mig ett leende på läpparna när jag passerar.

2 kommentarer:

  1. Jag kan intyga att sedan jag började träna så har min stresstolerans tiodubblats, mitt humör gått upp som en raket och jag har blivit en glad och mkt social människa. Och mer positiv. Sedan har väl pacemakern lite med saken att göra, men jag skyller det mesta på träningen.

    SvaraRadera
  2. Andrej - verkligen roligt att läsa!

    SvaraRadera