måndag 16 februari 2009

9. Get Regular

According to experts from Bristol University, the benefits of running extend right to your core. "Physical activity helps decrease the time it takes food to move through the large intestine, thus limiting the amount of water absorbed back into your body, leaving you with softer stools that are easier to pass".
(Källa: Runners World, March 2009)

Ja, det stämmer säkert. Hela kroppen fungerar ju bättre när man rör på sig. Hur packad känner man sig inte efter att ha suttit på flyget i 10 timmar t.ex.? En sak som ändå konfunderar mig: Ibland när man tränar riktigt mycket, och säkert också äter betydligt mer, känns det som om kroppen samlar på sig en massa vätska. Vad beror det på?

2 kommentarer:

  1. Det beror på att musklerna lagrar in massa extra glykogen - och glykogenet binder vätska. Så det är helt rätt! :)

    SvaraRadera
  2. Mela - tack för förklaringen! Och nu när jag läser det, kommer jag nog ihåg att jag läst det tidigare. Då vet jag orsaken.

    SvaraRadera