tisdag 10 februari 2009

Koordinationslopp och fartlek

Veckan har börjat med en riktig rivstart var gäller löpningen. Redan 36 km, och det är bara tisdag. Första kvalitetspasset var dock ikväll. Kollade lite på marathon.se och Szalkais program för att få lite inspiration, och ska försöka plocka pass därifrån så mycket jag har lust med. Idag var det koordinationslopp och fartlek som var på schemat.

Började med uppvärming 18 min, och drog först de tre koordinationsloppen. Spurtade ca. 100 m, och småjoggade emellan, och upprepade detta. Tog inte i till max, eftersom jag var rädd att det skulle bli för stor påfrestning för mitt lår, men ganska bra pinnade jag på, pulsen var upp i 181 i slutet av andra spurten! Vet inte när jag skulle ha haft så hög puls. Koordinationsloppen var förvånansvärt tunga, och jag tyckte att benen nästan var stela efter det, och trodde att det skulle bli tufft med en halv timmes fartlek.

Joggade några minuter innan jag drog igång med fartleken. Körde tempoökningar på 2-3 min, och i uppförsbackar där sådana fanns, och saktade ner farten någon minut mellan varje ökning. Själva fartleken var inte så tung som jag hade trott att den skulle bli efter koordinationsloppen. Pulsen låg på ca. 165 vid tempoökningarna. Avslutade med lugnare löpning, och promenerade på slutet. Kvällspasset blev ca. 12,5 km och med morgonpasset på 7,5, har jag fått ihop 20 km. Inte illa såhär en tisdag.

Måste bara komma fram med en ursäkt. Idag igen. I lördags fick jag ge en ursäkt till cyklisterna jag var i vägen för. Idag ber jag om ursäkt till övriga kunder på vår lokala Ica. Det är kanske lite slisk-varning att gå in via butiken när man precis har sprungit 12 km, men jag måste ju ha mat! (Och är för lat för att gå ut igen efter att jag duschat och lagt på mig myskläder.) Jag kan inte lova att det inte händer igen. Jag kan nästan lova att jag snart dyker upp i springkläder snart igen, men jag har i alla fall ursäktat mig.

Sorry folks, men jag måste ha mat!
Någon som har testat denna musli? Jag är som besatt av den. Innehåller frystorkade jordgubbar och joghurt. Jätte god. Innehållförteckningen bör man nog inte se på, ganska rik på socker och fett tror jag. Men energi behöver man!

6 kommentarer:

  1. Det är som att ha krossade småkakor i mjölken... men det är vansinnigt gott.
    Fettet behöver du nog inte tänka på efter 20 km löpning.

    SvaraRadera
  2. Andrej - mmm... krossade småkakor i mjölk, låter inte helt fel. Men skämt o sido: jag äter annars väldigt lite sötsaker, så om man snaskar i sig lite socker-musli är det ingen skada skedd.

    SvaraRadera
  3. Duktigt gjort att även få med koordinationsloppen! Jag har fuskat med dem varenda vecka :) Men så fort löpskolningen kommer med i schemat ska jag ta tag i dem..

    SvaraRadera
  4. Vad bra du är fröken Snork, helimpad med två pass på en och samma dag! 20k är mycket. Nu vill jag ju springa ännu mer. Marathondistansen kommer att vara superenkel för dig att nå. Kör hårt men var rädd om dig. Kram

    SvaraRadera
  5. Tack för berömmet. Sånt gör att man får extra motivation!

    SvaraRadera
  6. Oj så duktigt! Det klart att man ska få gå in och handla crunch efter det, bara man inte ställer sig för nära folk så :D

    SvaraRadera