onsdag 25 februari 2009

Återhämtande träning

Jag har funderat en del kring återhämtning, överträning, vila och återhämtande träning. Jag tycker att det är ganska svårt. Jag håller en ganska hög träningsmängd, med oftast runt 10 timmar per vecka. Det att man borde variera mera är en sak jag är medveten om, men jag tycker att det är svårt att få det att gå ihop tidsmässigt och planeringsmässigt att köra ännu mer träning vissa veckor. Och jag är ju inte på elit nivå, utan mer på tränings-nörd nivå med inställningen att jag tränar när jag har lust och det jag har lust - och oftast har jag väldigt stor lust! Men, naturligtvis vill jag nå så bra resultat som möjligt.

Variationen i träningsmängs/ kvalite tänkte jag lämna åt sidan här. Det jag tänkte diskutera är återhämtning och återhämtningsträning. Jag kör oftast några, typ två kvalitetspass per vecka. Då är det intervaller eller fartökningar jag tänker på. Till det ett långpass på omkring 2 timmar, och en hel drös med kortare löp-pass, oftast 45-50 min, och 7.5-9 km. Således har jag inga problem att komma upp till 8-9 mil löpning/ vecka. Att träna mindre, och i stället satsa på mera kvalite skulle säkert fungera lika bra, men då försvinner ju liksom grejen med att träna för mig. Jag vill köra no-brainers och pumpa upp mig själv med frisk luft och energi, och jag tycker det är tomt om jag har en dag utan löpning.

Men var kommer då gränsen för vad som ses som tung träning, vad som är återhämtande träning och hur vet man om man är övertränad? Igår fick jag den nya tidningen "Aktiv Träning" i min hand, den var en positiv överraskning på min flygresa, trots att jag var lite skeptisk när jag köpte den. I tidningen diskuteras det ganska mycket om vilans vikt för träningen. Men med vila kan man avse olika saker. Elitidrottare som ju tränar väldigt mycket hinner ju också återhämta sig. Ju bättre form man är i, desto bättre är man också att återhämta sig. Och för en människa med mycket god fysik, kan återhämtande träning vara det bästa sättet att återhämta sig. (Gällande t.ex. löpning då. När det gäller typ styrketräning är det ju en annan femma, kanske?)

Om man dagen efter ett väldigt tufft pass tar en lugn löptur t.ex., får man igång cirkulationen i musklerna, vilket gör att musklerna återhämtar sig snabbare. Logiskt ja. Och genom att se till att kroppen och musklerna får den näring och energi den behöver, och som främjar återhämtningen, kan musklerna byggas upp snabbare, och återhämtningen fungerar bra.

Men hur bra form måste man då vara i för att kunna köra återhämtningsträning, och inte stressa kroppen så att den blir övertränad? Jag ska vara så egoistisk och utgå från mig själv, för jag är ju ingen expert, men jag vet ju hur jag känner mig i kroppen. Jag har ganska stark träningsbakgrund, ni kan läsa om det här. Det är dock senaste året som jag igen lagt igång att träna den mängd jag gör nu. Jag vet inte hur man känner sig när man är övertränad, men min intuition säger att man blir trött både under träning och annars, har lätt att bli förkyld, får hög puls, känner att kroppen inte svara på träning osv. Jag känner inte något av dessa symptom. Jag tycker att jag är pigg (även om lite jet-laggad just nu), har inte varit förkyld på två år (peppar peppar - blir jag förkyld nu är det rätt åt mig), har inte problem med att pulsen stiger osv. Jag ser till att äta väldigt bra (har jag för mig i alla fall), och sover tillräckligt tror jag.

Jag gissar att det jag vill komma till är frågeställningen: Kan jag köra på och se lugnare löpning som återhämtningsträning? Är jag i tillräckligt god fysiskt form för det? Och känns det om man är på väg att bli övertränad? Förstås bör man ha någon löpar-/ träningsfri dag ibland också!

4 kommentarer:

  1. Jag tror mycket på återhämtande träning. Men då måste den ju verkligen vara återhämtande också och man får se till att pulsen ligger på låg nivå (helst under 70% av max skulle jag säga), att känslan i kroppen verkligen är lätt ansträngande. sen måste man såklart även ha totala vilodagar! Själv skulle jag vilja få in två hela vilodagar i veckan, men jag har svårt att få ihop allt då, så ofta blir det bara en. Däremot ser jag till att variera mina veckor mellan hårda, lätta och mittemellan.. Nästa vecka är exempelvis en lätt vecka då jag både kör färre pass, lugnare träning och har fler totala vilodagar. Någon eller några gånger om året kör jag även längre perioder med total vila. Ibland bara 4-5 dagar, ibland upp mot 8-10 dagar i sträck..

    SvaraRadera
  2. Andrea - Tack för ett mycket bra svar! Detdär med att ha total vila i några dagar har jag hört att kan ge en riktig form-kick. Såna viloperioder tycker jag brukar komma naturligt ibland, när man är på resa, hälsar på försäldrarna osv. Duktigt av dig att variera veckorna - jag är lite för "lat" för det.

    SvaraRadera
  3. Bra frågeställning. Jag tror också på återhämtande vila. Jag har alltid är svårt att komma igång efter en vilodag. Jag testade springa dagen efter ett långpass i helgen och det kändes skönt. Det är något som jag ska fortsätta med. Du verkar känna din kropp bra och du har en tanke i din träning. Jag skulle fortsätta på det spåret om jag var Fröken Snork.

    SvaraRadera
  4. Anna - känns bra att läsa det. Då gör jag så :) .

    SvaraRadera