lördag 28 februari 2009

13. Get Time Back on Your Side

Whether loosely lodged in your mental schedule or typed into your Blackberry, your daily workout is a focal point of your day. It helps you organize everything else you need to do, often into B.R. (before run) and A.R. (after run) time frames, as well as giving you time to absorb and ponder your daily itinerary.
(Källa: Runners World March 2009)

Härlig vy från ett morgonpass under veckan. Har väl inget med detta inlägg att göra, men en bild piggar väl upp!

Jag är en ganska organiserad person, och det gäller antagligen också träningen, men: att planera in i kalendern träningstid är no-no för mig. Då känns det inte som att jag gör det för att jag vill, utan för att jag måste. Det att jag ändå tränar på ganska fasta tider gör att hela organiserings-processen fungerar väldigt smidigt, och jag jobbar också mycket bättre om jag t.ex. tränat på morgonen; annars får jag myror i byxorna.

3 kommentarer:

  1. Hmmm. Och jag som gör precis tvärtom. Millimeterprecision för att få det att klaffa. Hela mitt liv är ju byggt på hålltider. Kan bero på att jag jobbar på ett av världens främsta logistikföretag = yrkessjukdom?

    SvaraRadera
  2. Jag har största delen av min träning på schema, men så håller jag ju även till på ett sport universitet.
    men även innan jag kom hit så gillade jag att göra eget tränings schema åt mig själv. Kan ha nått å göra med att jag älskar att planera saker.

    SvaraRadera
  3. Andrej och Cissi - Jag tycker också om att organisera det mesta på millimetern, och är väldigt strikt när det kommer till jobb t.ex. Jag blir ofta lite sur om jag inte kan hålla planen, och det är kanske därför jag inte vill fixera mig vid tider när jag tränar. Det att jag stiger upp exakt 6.35, för att hinna jogga iväg vid 6.45, för att komma in i omklädningsrummet på jobbet vid 7.30, för att vara på mitt office 7.55 ser jag inte som millimeterplanering - det är ju inte katastrof om jag dimper in på jobbet 8.20, men jag föredrar att hålla den "preliminära" tiden. Men, jag tror att det hjälper till att strukturera träningen att planera väl. Annars är det lätt för många att "skylla på" att man inte "hinner" träna.

    Kul Cissi att du hittat hit! Och Andrej - ja, måste kanske vara yrekessjukdom; finns väl inget företag som är mera känsligt när det gäller att hålla tider!

    SvaraRadera