fredag 27 februari 2009

Öken-löparen Snorkkis?

Nej, det blir nog ingen öken-löpare av mig. Har idag hunnit med två kortare joggingrundor mellan allt jobb. Är ju på andra sidan jorden några dagar, och är inte riktigt i fas med tiden. Vaknade vid 4 och var dödshungrig trots att jag avslutat en trerätters middag vid 9 kvällen innan. Konstigt hur kroppen blir hungrig vid den tid den är van vid att få mat. Nåja, tömde minibaren på en energy-bar och en halv burk cashewnötter och jobbade några timmar innan det blev tillräckligt ljust för att jag skulle våga mig ut på joggingtur. Väldigt härligt när man vid 6.30 kan ge sig ut i shorts och linne. Hade fått en Jogging-Map från reception, och tog en av rundorna på den (tog en annan lite längre runda i går morse då jag hade mera tid). Det som the ultimate map inte avslöjade, var den backe på 1,5 km som man skulle ta sig upp för. Körde lite intervaller nu som då i backen, blev kanske 5-6 stycken ganska korta ryck. Hemvägen nerför var dock behaglig rullning. Totalt blev morgonturen ca. 6 km och lite över 30 min. Skulle gärna ha fortsatt ett tag, men dagens agenda startade ganska tidigt, och jag ville inte missa den riktiga frukosten.

Efter en dag med möten, lunch, och lite mera jobb, blev det test av riktig öken-löpning. Ca. 26-28 grader varmt och molnfritt. Efter en kort bits löpning kunde jag konstatera - ökenmarathon är verkligen ingenting jag kommer att testa. Att jag blev ganska matt genast berodde delvis på sömnbrist, men främst på allt damm i luften. Det är ganska tydligt att det är väldigt lätt att andas när man springer på vintern. Jag fick i alla fall testa på öken-löpning bland kaktusar, men nöjde mig med 30 minuters löpning, förutom en lugn, guidad hiking-promenad.

Värmens effekt på prestationsförmågan fick mig att tänka på de löpare som spang Stockholm Marathon senaste år, bl.a. mitt eget troll. Har också för mig att 2007 års lopp förgylldes med värmebölja. Stor eloge till er som fixat marathon i sån värme. Undrar vad det kommer att bli för väder under Stockholm Marathon 2009?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar