måndag 21 september 2009

Transportlöpning 2 (4)

Ifall jag inte skulle ha tillgång till omklädningsmöjligheter på arbetsplatsen, skulle jag kolla om det finns ett närbeläget gym där jag kunde använda dusch. Jag skulle definitivt vara villig att betala årskort för denna möjlighet.

Skulle jag bo längre bort från min arbetsplats skulle jag även försöka få in löpning som en del av transporten. Bor man t.ex. en bit utanför en stad och jobbar inne i staden, kanske man kan lämna bilen på lämpligt ställe på vägen och springa sista biten (första biten på hemvägen). Kanske kan man på detta sätt undvika att sitta i bilköer? Och kanske sparar du flera tusenlappar i månaden på att lämna bilen utanför stan? Att hoppa på/ av tåget/ bussen halvvägs kanske också är ett alternativ. Kanske slipper man det där extra bytet som tar så lång tid om man springer en viss sträcka? Och det måste ju vara ok att hoppa in träningsklädd på bussen eller tåget. Så det så.

Vill man bara springa t.ex. till jobbet på morgonen (två pass är ju trots allt ganska mycket), kan man ju alltid byta om till träningskläderna när man ska hem trots att man åker t-bana; annars måste man transportera jobb-kläderna till jobbet igen dagen efter. Ifall man inte har tillgång till dusch på jobbet, kan alternativet vara att springa hem. På alla arbetsplatser finns det väl en toalett där man kan byta om, och för att undvika att behöva transportera jobb-kläderna av och an, kanske man kan ta sig till jobbet på morgonen iklädd de kläder man önskar springa hem i, och då när man springer hem, lämna arbetskläderna kvar på jobbet.

Är man ofta utanför sin ordinarie arbetsplats, typ att man ofta är på konferensanläggningar, fungerar också transportlöpningen, om konferensplatsen är på lämpligt ställe och avstånd. När vi har haft konferensdagar i stan, men utanför arbetsplatsen har jag ibland kollat med anläggningen i förväg om det finns tillgång till duschutrymme på plats. Ofta betalar företagen hiskeliga summor för att ha konferenser, så på konferensanläggningarna brukar de vara mer än hjälpsamma med att fixa duschmöjligheter. Ett tillfälle att få tillgång till centrets spa- och bastuavdelning innan en massiv konferensdag kanske?

Ibland har man ju kvällsaktiviteter privat/ jobb som gör så att man inte kan och vill ta sig hem direkt efter jobbet. Då kanske man kan stå ut med att springa med lite extra packning i form av kläder (och igen; en toa fungerar att byta om på). Visst kan man få en och annan road blick när man går in på hotellets/ barens toa i kostym, och kommer ut i tights, men det bjuder i alla fall jag på.

Hybrid-Snorkkis? Hälften löpare, hälften business.

Vi går ju mot vinter, och lite mörkare mornar och kvällar och det kan ju orsaka lite problem, inte minst med motivationen att träna ute. Desto större orsak att transportlöpa! Då får man ju vara ute den absolut ljusaste tiden på dygnet man är ledig. För hur tråkigt är det inte när man sätter sig på t-banan hem då det är något så när ljust, men innan man kommit hem, fått på sig träningskläder och kommit ut, är det mörkt. Iofs. är det ju mysigt att springa i mörker också, men det hinner vi med tillräckligt i alla fall. Är vägen till jobbet inte upplyst, kan en pannlampa vara en bra utrustning, och reflexvästen är ju ett måste alltid då man springer och det inte är ljusa dagen.

I nästa del tänkte jag gå igenom lite negativa sidor jag ser med transportlöpningen, och hur jag tacklat dessa och dessutom gå igenom lite utrustningskrav.

16 kommentarer:

  1. Underbar läsning! Riktigt skön inspiration... Har flyttat så jag bor 8 mil ifrån jobbet så måste ta tåget till jobbet och får mycket längre arbetsdagar alltså mindre tid till att träna då måste man hitta nya smarta sätt att klämma in träningen på typ springa på lunchen och/eller till och från tåget. Bara vilja finns så fixar sig allt!

    SvaraRadera
  2. Jag hade ju en transportlöpningsperiod i vårvintras som jag gillade skarpt, och skulle gärna vilja komma igång igen som du vet. MEN problemet nu är att det är svårt att göra vettiga träningspass som funkar med mitt träningspogramm av de här sträckorna. Jag skall helst springa obanat och dessutom antingen två timmar och längre eller riktigt snabba, korta pass, och går en massa löptid bort på transportsträckor så blir det inte så mycket tid över till "riktig" träning. Det problemet har jag ännu inte lyckats lösa. Kan tänka mig att ta längre långpass på väg hem (funkar hyfsat bra t.ex. över Djurgården även om det fortf. är mycket asfalt), men hur jag ska göra med vägen dit vet jag ännu inte. Just nu cyklar jag därför istället, men det känns sådär. Så om du eller någon läsare har bra tips angående detta är jag mycket tacksam!! Det handlar ju inte bara om att få in träningen i vardage på ett bra sätt, utan också att rationalisera bort bortkastad tid i form av vanlig pendling.

    SvaraRadera
  3. Transportträning är så himla fiffigt! Tar nästan ingen extratid (förutom själva logistiken och planerandet då). Har både transportlöpt och transportcyklat men nu när jag jobbar mestadels hemifrån blir det lite väl kort sträcka från frukostbordet till arbetsrummet :)

    SvaraRadera
  4. Jag vill, jag vill, jag vill, jag vill, jag vill MED!Så varför vill inte mina fötter? Jag måste helt enkelt hitta ett jobb som har grusväg/stigar hela vägen dit. Eller fortsätta gulla och fjäska för fossingarna så de är med på den här superbraiga idén!;-) Det behöver ju inte heller vara antingen eller. Om man tycker det är lite krångligt eller praktiskt svårt att transportlöpa behöver man ju faktiskt inte göra det varje dag menar jag.

    SvaraRadera
  5. Vad du är inspirerande Sofie. Tror att det är många som blir intresserade av transportlöpning efter dina inlägg :) Keep up the good work!

    SvaraRadera
  6. julle - Att få in träningen som en del av transport sparar verkligen tid. Hoppas att du kommer på nåt bra sätt att få in träningen där.

    Fredrika - Ja det som du ser som svårt är det som jag tänkte ta upp i nästa inlägg. Att få in "speciella" pass. Tror du att det skulle funka att dela upp ett långpass på två delar; typ 1.5 timme på morgonen och lika långt på kvällen? För att samla km funkar det ju väldigt bra, men just för kvaliten är det svårt.

    Anna (orka mera) - Då vet du hur effektivt det är! Fast du verkar ju vara ännu effektivare som tränar i arbetet liksom; hur smart är inte det?!

    Ingmarie - Kan ju vara lite svårt att hitta ett jobb med kriterier att det ska vara möjligt att ta sig dit på skogsstigar :) . Och du har helt rätt i att det ju verkligen inte behöver vara allt eller inget; att springa till eller från jobbet t.ex. en dag i veckan kan vara alldeles tillräckligt. Fortsätt fjäska för fossingarna!

    Jenny - Tack! Och då man får den feedbacken tillbaka inspireras man själv! Och jag sitter och tuggar havtornsbär.

    SvaraRadera
  7. Håller med många av ovan läsare. Själv blir jag så inspirerad att jag funderar på att byta jobb, eller åtminstone tänka i andra banor... jättebra tips! Superkul också att läsa om hur du gör för det handlar ju om att kunna lösa det praktiskt sett.

    SvaraRadera
  8. Jättebra med dina Tips Snorkis - det är ju så lätt att låsa sig vid tanken "jag kan inte, jag hinner inte" Tack för att du öppnar vyerna!

    SvaraRadera
  9. Åh vilka bra tips och vilken inspirationskälla. Jag tror att jag skulle kunna få in transportlöpningen rätt väl, jag måste bara börja att planera lite bättre, jag tror att nyckeln för mig är just det, planering. Att inte komma på på morgonen att "jag kanske skulle springa till jobbet idag", då hinner man liksom inte med. Ska fundera ut hur det bäst skulle fungera i min vardag.

    SvaraRadera
  10. Hade jag kunnat lämna bilen på jobbet så skulle det här vara något för mig... Men det är fotbollsträningar och annat som gör att det inte går.
    Men kanske med en servicebil och en privat bil hemma så skulle det fungera. Kanske något att tänka på nästa gång det är dags för bilbyte...

    Lockande är det iaf.

    SvaraRadera
  11. Du rockar Snorkis,
    Transportjogg är ett grymt sätt att få till mycket löpning även om tiden är knapp.
    Som du vet bor jag dryga 3 mil från jobbet och tillämpar just kombinationen Buss+löpning i mina transportlöpningar.
    Oftast brukar min run-commute sluta med att jag överhuvudtaget inte förlorat någon somhelst tid i jämförelse med att åka kollektivt hela vägen p g a alla byten och väntetid däremellan. Sprang dessutom hela vägen hem (31,2km enligt Garmin) en gång på 2h 9 min att jämföra med snabbaste tiden hem någonsin 100% kollektivt, 1h 25min. Så snabbt kan man bara ta sig hem om man åker på optimal tid oftsat tar det 1.40 min
    Säger nog också en del om kollektivtrafiken häromkring.

    SvaraRadera
  12. Petra - Skulle jag byta jobb skulle jag absolut ta i beaktande möjligheten till transportlöpning, ombytesmöjligheter etc. på den nya arbetsplatsen; så viktig tycker jag att den aspekten är.

    Magdalena - Roligt att du tycker det! Och det är faktiskt lätt att falla in i tankemönster, typ. att det inte hinns med etc.

    Carina - Du verkar riktigt taggad :) . Planering är det viktigaste faktiskt, och det kräver ju lite tankearbete att få det sräddarsytt till just ens egna förutsättningar.

    Janne - Hjälp, vad ställer jag till med? Folk måste börja köpa extra bilar osv. :) . Du borde ha en radiostyrd bil, så kunde du ha bilen att köra bredvid medan du springer, och ändå få hem ekipaget...

    Robert - Tack! Och du verkar också ha kommit på ett system som funkar för dig; och det verkar ju vara enormt tidseffektivt för dig. Trots att andra inte är lika snabb som dig, är ändå tidsvinsten enorm med att run-commuta. Och som jag förstått dig, har du också formellt godkänt att hoppa in på buss/tåg i träningskläder :) .

    SvaraRadera
  13. Alldeles strax har du övertalat mej! Det ser nog ut som om det kommer att bli av! :)

    SvaraRadera
  14. Jo, samla kilometrar i all ära men det ger egentligen inte så mycket om man skall vara strikt ute efter bra träningseffekt också. Jag är "orolig" att ta ut mig på pendlarpass som inte ger så mycket och sedan inte klara de mer kvalitativa passen på ett bra sätt (inklusive långpass, för mest är det långpass det är frågan om).

    2 x 1,5 timmar är ett ganska bra förslag. 90 minuter är ju minimum för att ge långpasseffekter, och jag är rädd att vilan emellan är för lång för att det skall bli riktigt effektivt. Å andra sidan finns det ju forskning som visar att två pass om dagen ger större effekt än vardera ett pass på två dagar. Dock vet jag inte vad det var för typ av pass som studerades i den undersökningen. Värt att titta på kanske. Sedan tror jag en lite snabbare morgonjogg på säg en halvtimme på väg till jobbet (då i ganska bra tempo) följt av långpass på minst två timmar på vägen hem kan vara grymt. Det klarar man dock inte många dagar i veckan. Ja ja, jag tänker högt. Men det ska nog gå att klura ut något.

    SvaraRadera
  15. ...och för att undvika eventuella missförstånd, jag menar alltså inte alls att transportlöpning är sämre träning på något sett, utan i mitt fall handlar det om att få plats med det i ett ganska späckat träningschema på ett bra sätt. Det är inte tiden som är den begränsade faktorn, utan "orken" att genomföra passen. Det vore dock perfekt att få ihop det.

    SvaraRadera
  16. Liza - Go girl!

    Fredrika - Ja, jag tycker också det är svårt att träna enligt något schema eller program när jag transportlöper; kanske en lösning kunde vara att bara göra det några dagar i veckan för att ha krafter för kvaliten sen. Jag har bara accepterat det faktum att jag inte får maximala träningseffekten, och är fine med det - det är ändå transportlöpningen (+långpassen) som jag njuter mest av. Ditt förslag om ett tempopass på morgonen och distanspass på kvällen ska jag testa, det verkar bra! Och så får vi fortsätta klura på hur man får en lagom mängd av både kvalitet och kvantitet!

    SvaraRadera