onsdag 11 mars 2009

Träningstidningar

Jag är ganska dålig på att köpa tidningar, eller, det är kanske bra, men jag köper sällan tidningar, fastän jag gillar att läsa dem. Det är sällan man får valuta för pengarna liksom. Oftast kan man ju läsa samma saker på nätet, utan att bli 50 spänn fattigare (50 SEK är ju typ 4% av ett par nya springskor).

Nu har det dock börjat samlas en ordentlig hög med tidningar under tv-bordet. Högen domineras av Runners World, den svenska versionen som jag fått prenumeration på till julklapp, några exemplar av den Brittiska Runners, som jag köpt när jag varit på tjänsteresor i London, och några Amerikanska exemplar, som jag haft näsan i på mina trans-atlantic flygningar hem från tjänsteresor i USA. Alla dessa tidningar är lus-lästa från pärm till pärm, och jag sparar dem gärna för att jag senare skall kunna kolla upp ev. intervall-upplägg, tränings-upplägg, och sko-köpar-guider.


Det finns dock en viss skillnad mellan de olika Runners tidningarna. Bäst gillar jag för tillfället den brittiska versionen, men den svenska kommer starkt efter. Den amerikanska varianten är mer anpassad till amerikaner, med mycket information gällande välgörenhets-race etc. som är stort där. Alla är ändå mycket läsvärda, och genast jag får fingrarna på en ny Runners, är den min, och jag 4% av springskorna fattigare.

För några veckor sedan lade jag vantarna på en ny svensk träningstidning "Aktiv Träning" innan jag boardade ett plan på Arlanda. Denhär tidningen verkade rikta sig ganska långt till löpare. Skillnaden mellan Runners och Aktiv Träning, är enligt mig att Runners är mer för tävlingsinriktade (marathon) löpare, alltså lite mer avancerad, medan Aktiv Träning är mer för motionärer, såna som tränar för att gå ner i vikt, såna som vill komma igång med löpning, men tidningen innehåller också en del inspiration för mer avancerade löpare. Jag hoppas att det ska finnas en marknad för denna nya tidning också, för den är helt klart läsvärd, och köpvärd (för 4% av doijorna).

En tidning som jag i vanliga fall inte skulle köpa är Topp Hälsa. Jag beställde dock för någon månad sedan via ett erbjudande några nummer, men fortsatte inte min prenumeration. Visst finns det ett och annat att läsa i den, men jag blir liksom inte helt och hållet hooked av artiklarna.


När en försäljare för några veckor ringde och erbjöd några nummer av tidningen+ en mysdress och en stegräknare för 74 kronor (över 6% av skorna alltså, men då var det ju flera nummer och mysdressen), hoppade jag på erbjudandet. I förra numret fanns ett test för vilken typ av mat man var anpassad för. Efter utfört test, visade det sig att jag är ett lejon, och mitt troll är en apa, och våra mat-preferenser stämmer mycket bra med dessa resultat :) . Inget i tidningen gav mig desto mera inspiration för träning, men lite må-bra läsning skadar ju inte. Det som petar mig i ögat, och som gör att jag antagligen inte kommer att lägga fler % av spingskorna på tidningen är att den är så inriktad på förändring: Hur gör man för att förändra sina matvanor. Hur går man ner i vikt. Hur bryter man sina dåliga sov-vanor. Hur kommer man ur en depression. Hur slipper man prestationskrav och ångestkänslor. Hur kommer jag igång med träningen, osv. Antagligen skulle det inte bli tillräckligt intressant och säljande tidning om man inte skulle ha dessa teman, men om man inte har några behov bantningskurer, kom-igång-tips, och förändra ditt liv scheman, är tidningens substans inte speciellt lockande (i alla fall inte till priset av 4% av skorna per nummer, exklusive mys-dräkt). Jag ser ändå fram emot att läsa tidningen, för lite allmän må-bra inspiration.

Bäst att kolla in mig i mysdräkten noga, det är antagligen första och sista gången jag har den; inte riktigt min stil, men kanske en present till mamma :) .

Lite träning också:
Idag hade jag egentligen tänkt köra fartlek på passet hem från jobbet, men då underlaget var ganska slirigt och blött, fick jag hoppa över det. Istället gjorde jag en tempo-ökning mitt i passet, men underlaget gjorde att det var ganska tungt. Förvånades över att de första 11 km gick så snabbt som 59 min, och avslutade sista 1 km med lugn jogging.

6 kommentarer:

  1. 4% av ett par nya skor, så har jag inte tänkt innan. Många bäckar små... Hm. Bra poäng!

    SvaraRadera
  2. Nej så har inte jag heller tänkt, men det var bra att få upp ögonen för det :)

    Topphälsa liksom i form klarar jag bara inte av, men runners world gillar jag!

    SvaraRadera
  3. Sv: Vi tränar oftast mellan 15-17 timmar i veckan, det var betydligt mindre när vi bodde i sverige och jobbade.

    SvaraRadera
  4. Bra tränat. Det är skönt att trycka på under ett vanligt distanspass. Jag älskar piffa till dessa annars så halvtråkiga pass. Idag skiner solen hos oss i söder så det spritter i benen. Hörde att det fortsätter snöa hos er. Håll ut, snart töar det.

    SvaraRadera
  5. Nä, det känns väl inte aktuellt med kom-igång-tips varken för dig, mig eller de flesta av de bloggare jag läser, som består av idel träningsdårar. Jag hoppade på erbjudandet om Aktiv träning: två nummer och en pulsklocka, så jag håller mig till den. Plus Friskispressen. Och min STORA älskling: Fighter. Dreglar lika mycket i den som du gör i Runners antar jag. Mumma....

    SvaraRadera
  6. Sus - kanske har nåt att göra med att jag är statistiker :)

    Andrea - Ja, Runners är ju liksom en annan kategori av tidning, och är man löpar-nörd så är man.

    cissi - Tufft!

    Anna -Hoppas du har rätt, jag vill också ha sol!

    Andrej - Det erbjudandet har jag missat. Måste också kolla in Fighter i smyg på pressbyrån nån gång, antagligen inget för mig, men så att jag vet vad som finns!

    SvaraRadera