fredag 13 mars 2009

15. Reach Creative Breakthroughs

Writers, musicians, artists and all other kinds of creative professionals use running to solve mental blocks and make must-do-it-today decisions. Credit the flow of oxygen to your grey matter when it matters most, sparkling your neurons and giving you breathing space away from the muddle of "real life".
(Källa: Runners World, March 2009)

Visst kläcker man många, och kreativa ideer när man springer. Hade inte tänkt på att det var oxygen-flödet :) . Det har faktiskt hänt att jag löst en del uppgifter jag haft hängande under löprundorna, och ibland har jag fått uppdatera agendapunkter via mobil-mailen i passande gå-uppförsbackar på vägen hem. Innan jag jobbade med det jag gör nu, jobbade jag med ren forskning, och visst har en och annan grej fått en lösning under ett träningspass, men jag måste ändå säga att jag mer använt träningen och löpningen som ett sätt att avreagera mig, än för att komma på kloka forsknings-grejer. De stora forskningsgåtorna har i stället fått sina svar mellan 3 och 5 på natten då jag vaknat och varit skarptänkt. Men, det var då, nu är nu. Man får verkligen möjlighet att tänka på allt och ingenting när man springer. Hälsosamt för hjärnan!

Känner att jag ligger lite efter med min följetång med "reasons to run", men här kommer nr. 15. Det finns ju hur många som hellst!

Fredagen till ära har det också tränats:

Morgonjogg till jobbet 42 min, 7.5 km. Slank in gymmet för att kolla in lite nya grejer som anskaffats dit, gjorde lite hantelövningar ca. 10 min. Det märks verkligen att jag varit lat med styrketräningen. Mina armar är inte starka alls. Jag testade också de nya löpbanden som en kollega förklarat väldigt mjuka, och behagliga. Tryckte upp farten till ca. 12.3 km/h, och låg där några minuter för att kolla vad pulsen låg på vid den farten. Pulsen var omkring 150-153, och det är ju lite över den medelpuls jag i allmänhet har på mina standard rundor.
Det blev också en löptur hem från jobbet, en lite längre sådan eftersom trollet och jag hade stämt träff, men antagligen sprungit om varandra, och vi missade varann vid träffpunkten. Till slut lyckades vi lokalisera varandra, och springa hemåt, totalt 70 min och ca. 11 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar