lördag 21 mars 2009

Lördagsmys i långpassformat

Lugnt och behagligt långpass: 21 km, 2 h 10 min.

Nytt vätskebälte och nya skor. Hela Snorkkis är ju som ny!

Har sett fram emot veckans långpass i flera dagar, och kände faktiskt för att i lugnt feel-good tempo nöta kilometrar. Gav mig som vanligt ut strax innan 9 då Trollet också gett sig iväg till sin klubb-träning. Omkring 4-5 grader varmt, sol på väg, och en lördag morgon precis som den ska vara enligt skol-boks-exemplet.

Jag har också tidigare märkt hur stor skillnad det är när man kan träna utan att tänka på att man ska skynda till jobb, och hinner äta en ordentlig frukost, och kroppen riktigt hinner ta sig ur zombie stadiet. Idag kändes kroppen väldigt pigg och motiverad, och med tilläggs effekt av solen som tittade fram, njöt både kroppen och knoppen.

Det blev ändå ett väldigt lugnt långpass. Dels för att jag hade lust med det, och dels för att jag förra veckan körde ett hårdare långpass, och med lite extra inspiration från jogg.se testade jag en ny extra runda också. Medelpulsen var så pass låg som 139, och det tyder på att kroppen är relativt nöjd trots 104 km avverkade denhär veckan.

Jag hade också på mitt nya vätskebälte under passet. Jag vet att jag allt för ofta slarvar med att dricka under passen, och tänkte försöka skärpa mig gällande det. Hade dock bara 2 av 4 flaskor i bältet idag, och tyckte att det satt riktigt bra, och det var smidigt att dricka också. Det ända som var svårt var att få upp flaskorna ur bältet, men bättre det än att de hoppar ut av sig själv. Mina Asics DS Trainers fick också följa med, trots att det nog är meningen att jag ska använda Kayano på långpassen. Mina Trainers är mina ögonstenar. Sitter otroligt skönt på foten, ger bra löp-känsla; sweet helt enkelt.

Nu tänker jag bara se till att få till en trade "lunch" mot "axel-massage" bara mitt lunchsällskap, och härmed utnämnda massör kommer hem!

4 kommentarer:

  1. Jag har också ett sånt vätskebälte och tycker det funkar kanon förutom att jag dels måste ha det så högt upp (typ i midjan) väldigt hårt åtspännt för att det ska sitta på plats och dels att flaskorna rymmer lite väl lite.. Totalt 5dl på 4 flaskor är inte mycket på ett långpass som varar mer än 2h..

    SvaraRadera
  2. Andrea - svarade inne hos dig :) . Bältet åkte också upp i midjan för mig men skulle hellre ha haft det på bäckenet. Att det rymms relativt lite vätska tycker jag ändå är ok... är hu inte ofta jag är ute längre än 2 timmar där det inte finns möjlighet för annan vätska/ påfyllning.

    SvaraRadera
  3. Ja långpass på helgen är ju perfekt. Fast jag kör dem på söndagar. I dag då:)
    Är oxå helt frälst i mina DS Trainer. Behöver nya nöta-långt-skor. Är inte helt nöjd med mina 2130. Kayano kankske, hmmm....

    SvaraRadera
  4. Carro - ja du var säkert inte ensam som långpassade idag, tyckte att det kryllade av löpare då vi var ut på promenad idag.

    SvaraRadera