tisdag 3 mars 2009

14. You Can Be An All-Rounder

Whether you want to keep in prime shape like F1 champion Lewis Hamilton, or go 12 hard rounds like boxer Ricky Hatton, running is the place to go.
(Källa: Runners World March 2009)

Löpning är verkligen, enligt mig, the ultimate way att träna kondition. Löpning är ju också väldigt lätt att anpassa till egen nivå och fart, vare sig man springer med en fart på 8 min eller 4 min/km. Det som är lite tråkigt med min inställning just nu är att jag ser löpning som ända ordentliga träningen; tycker inte att nåt annat ger tillräcklig effektivitet. Men så är det ju himla roligt att springa också, så jag fortsätter med det tills jag kommer på andra tankar.

Dagens träning då:

Morgonens pass till jobbet kändes segare än vanligt. Jag väntade och väntade på att benen skulle börja kännas som annat än klumpar, men det ville inte riktigt ge med sig. Tur att jag hade det bästa möjliga sällskapet - annars hade det nog blivit betydligt lugnare pass. Avklarade de 8 km på ca. 47 min, och frukostmackan, kaffet och efterföljande frukt var extra gott idag.

Inför kvällspasset hade jag inga större förväntningar, bara en skön nedvarvning på dagen med mitt guld-värda sällskap. Det visade sig dock att vi båda hade en massa att berätta för varann, och automatiskt av all ivrighet drogs tempot upp markant. Noterade att pulsen låg nära 160 ganska ofta; blev alltså ett tempo-pass på 8 km och runt 45 min., och då joggade vi lugnt/ promenerade sista biten.

Så, efter en seg start på dagen, gav avslutningen utdelning, och 32.5 km är väl ganska bra start på veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar