söndag 4 januari 2009

Vecka 1 - En bra start + Vecka 2 - Plan

Sammandrag av träningsveckan:
Registrerar min träning i funbeat, och inte till punkt och pricka i bloggen. Tänkte ändå lägga in ett sammandrag på min träning under veckan

Cykling 378 min
Löpning 128 min
Styrka + rehab 55 min
(+ rehabövningar som jag inte registrerat)

561 min (9 h 21 min).

Kommande vecka kommer jag att fokusera på kvantitet, för att förhoppningsvis få in något kvalitetspass nästa vecka. Mitt ben ska ännu få vila lite halvt från löpningen, ska bara köra relativt lugna löp-pass för att känna på, och förhoppningsvis får jag grönt ljus av naprapathen på torsdagen, så att jag kan smyga in lite kvalitet också. Men, kommande vecka passar för kvantitet, då det dessutom bara är tre arbetsdagar, och mycket energi kan läggas på träningen.

Måndag: Löpning 45 min, Cykel 60 min, Hemmastyrka 15 min
Tisdag: Cykelintervaller 6x2 min? + uppvärmning och nerv.
Onsdag: Cykel 90 min + Styrka 30 min
Torsdag: Vila
Fredag: Löpning 50 min + ev. Styrka
Lördag: "Långpass" mix av cykel och löpning 120 min
Söndag: Löpning eller Cykel lugnt, återhämtande 45 min beroende på hur benet känns.

Jag kommer antagligen inte att följa min plan till punkt och pricka, eftersom jag lägger stor vikt vid att träna det jag känner för, och inte vill känna mig bunden till något. Men försöka duger.

Dagens träning inleddes i ottan med en joggingtur - hade igen igår kväll bestämt mig för att springa om benet kändes lika bra när jag vaknade som när jag la mig. Och det gjorde det. Tvekade först när termometern visade -11 grader och åt frukost först, men jag tog ett extra lager kläder och gav mig ut efter ett tag. Många ivriga i farten fastän klockan bara var nio, och det var kyligt. Jag fick trots det inte kallt över huvudtaget - kändes mest fräsht i luften. Blev en runda på 43 min. Bra start på dagen!

Idag kändes löpningen bra - kändes lika ljust som baklyset på min cykel :)

Trots en del promenerande i city under dagen kände jag att jag hade lust med lite mera träning, och när trollet ändå skulle iväg på träning, tog jag chansen till ett cykelpass för att testa intervall konceptet på cykel. Kände ändå inte för att köra intervaller idag, då det är så kyligt, och jag tyckte det var onödigt att utsätta lungorna för det. Men nu har jag en passlig sträcka som jag kan köra intervaller på kommande vecka, borde vara perfekt för 2 minuters intervaller.

2 kommentarer:

  1. Ursäkta, men vad är funbeat? Och hur funkar det?

    SvaraRadera
  2. Kolla in funbeat.se . Bra sätt för att hålla koll på/ dokumentera sin träning. Enkelt att använda och gratis :) .

    SvaraRadera