lördag 17 januari 2009

Idag överraskade jag...

mig själv!

Lördags-långpass på agendan. Planerade att köra ett duo-pass med kombination av löpning och cykling. För det mesta brukar jag göra det jag tycker minst om först, jobbar ofta bort arbetsuppgifter jag gillar minst först, för att sedan ha det roliga kvar. När det gäller löpning och cykling har en klar preferens. Att springa är roligt - att cykla är inte lika roligt. Men, jag började med löpningen. Främst av den anledningen att jag har för mig att det är viktigare att benen och musklerna är pigga då, så att jag inte springer och nöter någon muskel fel (inget jag tänkt på tidigare, men något jag försöker ha i tankarna nu då jag kör rehab). Blev ett hastigt beslut att träna så pass tidigt på morgonen, så frukosten hade precis sjunkit ner. Soligt och förvånansvärt kyligt var det då jag gav mig iväg ut.

I-poden har inte fått hänga med på några veckor, men idag var det musik i öronen. Gav extra energi!

Jag hade planerat att springa en runda på ca. 10 km, för att sen byta till cykel. En lite jobbig tanke förföljde mig under hela löppasset - surade lite över att jag inte bara kunde springa, och tänkte både två och tre gånger tanken att jag skulle köra ett längre löppass, och då hoppa över del-moment två av combo-passet (alltså cyklingen). Tog lite extra svängar utöver den planerade milen, innan jag gav skärpning-order till mig själv. Jag skulle visst cykla, och min problem-muskel ska inte få överansträngning för att jag inte förstår att begränsa löpningen.

Del1/2: Löpning 71 min, ca. 12 km, medelpuls 144.

Slank hem via för att byta lite utrustning; skor, tjockare jacka och byxor, och Ipoden gick bort, hjälmen kom på (och en macka med ca. 1 cm smör på laddade jag med). Inställningen fortfarande sådär. Hade dessutom haft handskarna med vind-stopper på när jag sprang, så jag misstänkte att jag skulle få kallt om fingrarna med vantarna när jag skulle cykla (iofs. har jag nästan alltid kallt om fingrarna då jag cyklar, trots vind-stoppers; borde hitta bättre handskar). Cyklade iväg, och lovade mig själv att 30 min eller 10 km skulle vara ok. Men, jag kom på andra tankar. Det var ju roligt. Bra före, cykeln fungerade som den skulle, jag hade passligt med kläder på (förutom fingrarna som var lite kalla). Det flöt liksom på - konstigt bra. Körde en runda som vi cyklade för någon vecka sedan, gissade att den skulle bli omkr. 17 km. Den fick bli mitt mål. Ett annat mål var att försöka hålla pulsen på ca. 130. Det gick också förvånansvärt bra. Resultatet blev:

Del 2/2: Cykel 67 min., 21 km, medelpuls 129.

Känner att jag överraskade mig själv med cyklingen, känner mig nöjd faktiskt. Pulsen steg upp över 155 i vissa uppförsbackar. Härmed kategoriserar jag cykling som fullvärdig träning. Punkt.

Vi kan komma att bli riktigt tighta träningskompisar cykeln och jag.

När jag började närma mig hem, mötte jag en kille med 4 kartonger pizza. Tack för tipset, det blev hemgjord pizza hos oss (får bli en lördags-tradition framöver tror jag). Och vin... och efterrätt...

Glass, hemmagjord chokladsås och vaniljvisp. Mycket nyttigt. (Och jo, glaset rymmer 1/2 liter).

Har någon annan kört långpass idag?

2 kommentarer:

  1. Argh: Körde ju ett medelpass på Friskis bara för att hålla igång. Och sträcker mig i ryggen... igen. Så det har varit sängläge resten av dagen, efter en långpromenad: eller ja, lång-sam promenad. Så långt blev det inte.

    SvaraRadera
  2. Arj - oj, det var tråkigt. Hoppas ryggen blir bra med lite vila!

    SvaraRadera