fredag 9 januari 2009

Fredags (mys) uppladdning och energy-bars

Varken jag eller Trollet är uppvuxna med konceptet "fredagsmys". Det var först när vi flyttade hit för ett år sedan som vi blev fullt medvetna om detta fenomen. Och man tar väl seden dit man kommer. Vi introducerar fredagsmyset.

Fredagsmys för oss innebär dock inte tacomiddag framför tv. Ok, tv blir det, och en och annan tur till tvättstugan också (lyxigt värre för mig som har en som fixar tvätten), men fredagsmyset innebär uppladdning för vad som komma skall på lördag morgon och förmiddag. Här är det preparering för långpass som gäller. Trollet har långträning med sin klubb, och jag tänkte köra duatlon träning med cykel och löpning. Hur mycket det blir av vardera får mitt ben avgöra. Jag skulle förstås föredra att ha ett helt pass med löpning, men eftersom jag ännu är i rehab-mode, är det bättre att springa kortare, så att det inte blir för tufft för den skadade muskeln. Väg-underlaget får också vara en avgörande faktor med tanke på cyklingen. Förhoppningsvis är det inte lika geggigt som tidigare i veckan.

Trollet hade kommit över ett recept på energy-bars som har näst intill samma sammansättning som Maxim Energybars. För det mesta är det jag som fixar och trixar i köket, men idag var det sammarbete som gällde. Lite bilder nedan:

Blanda blanda...

Kavla ut...

Grädda...


Skär...

Väldigt söta är barsen. Jag brukar inte käka energy bars, men borde kanske testa att ibland äta nåt i farten inför kommande långlopp. Trollet får komma med review av de hemma-tillverkade energiknippena efter morgondagens drabbning.

Nu gäller fortsatt fredagsmys, med vila och uppladdning, och fräsha nytvättade träningskläder som bara väntar på att få komma ut på långpass.

5 kommentarer:

  1. Och receptet är...?
    Om det inte är hemligt skulle jag gärna vilja testa det. Såg gott ut!

    SvaraRadera
  2. Ja, men visst Arj, ska fixa det snart. Under tiden kan jag säga att smeten (innan den blandades med de torra ingredienserna) var skrämmande nära fudge-smeten jag gjorde till jul :) . Lite mindre segt bara, annars kanske det blir svårt att käka barsen in action.

    SvaraRadera
  3. Hi, hi, skönt annorlunda mys! Jättesmart av dig att köra dubbelt med cykel o löpning, då får du ju ändå träningsmängd!

    SvaraRadera
  4. Sofy - ska verkligen försöka få in ordentligt med cykelträning bara det blir bar mark igen, är verkligen bra träning. Och variation är viktig... märker man när man överbelastat vissa muskler med för ensidig träning.

    SvaraRadera
  5. man skulle inte kunna få receptet? :)

    SvaraRadera