måndag 5 januari 2009

Häxlinement och löpning

Vaknade tidigt av wake-up lighten. Trollet jobbar idag och hade därför ställt in väckning. -11 grader drygt visade termometern kl 6.50. Bra - tänkte jag. Inte kallare än igår som jag befarat. Startar dagen med en joggingrunda - mitt ben känns bra. Drack kaffe och kollade nyheterna innan jag sa hejdå till älsklingen och började mina förberedelser.

Häx-linement som jag fått av mamma. Vet inte om det hjälper, men varmt blir det om mitt lår.

Ett extra lager kläder (samma som igår), och ut medan det medan var mörkt. Jag tycker att det är så mysigt att komma sig ut när det ännu är mörkt. Hade lite funderingar på att ta mil-rundan som vi så många gånger sprungit under sommaren och hösten, men var lite tveksam - skulle det bli för långt för mitt ben? Chansade i alla fall och tog favorit rundan, njutbart. Milen innan min skada tog mig oftast under 50 min, idag tänkte jag inte på tid över huvudtaget, mer att springa med huvudet. Naprapaten gav också det rådet att jag med ett par km.s mellanrum skall gå en liten bit och känna efter om benet känns bra, och om det känns bra när jag igen börjar springa. Gjorde denna övning några gånger under passet och det kändes bra. En viss skillnad från när jag i mitten av december hade svårt att få i gång maskineriet ifall jag var tvungen att stanna vid något rödljus. Gjorde en extra sväng mot slutet också, så det blev 11.5 km ca., och 75 min. Tog en snabb sväng in hemma och tuggade i mig en macka, hade inte ätit frukost då jag inte tänkt mig ett så långt pass. Ut igen för att varva ner musklerna med jogging blandat med gång (20 min). Ögonfransarna blev vita av rimfrost, hårtopparna likaså, fingrarna lite kalla, men annars njutbart väder.

Misslyckades redan första dagen med att följa min plan - ojdå. Men jag tyckte att det trots mina fina dubbdäck kändes lite halt att cykla då det kommit lite lätt snö. Hemma-styrka på 25 min. har jag i alla fall gjort, och kommer upp i de planerade 120 min.


Hemma-träning inte att underskatta. Rehab-övningarna gick inte så bra idag, då benmusklerna var lite trötta efter löpningen.

2 kommentarer:

  1. Jag har lagt in mig i funbeat.se - det var ju ett kanonverktyg att joba med.
    Mycket lättare att ha koll på mina träningar mot uppsatta mål nu. Tackar.

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillade finbeat. Mycket praktiskt tycker jag.

    SvaraRadera